مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان درکودکان

يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ
7راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان درکودکان

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان ؛ مرگ جز لاینفک زندگی است . شاید همه ما بخواهیم فرزندمان شاهد هیچ گونه مرگ یا فقدانی ، نباشد ، اما چنین چیزی غیر ممکن است . برخی اوقات احتمال دارد با ندانم کاری های خویش به آن ها آسیب برسانیم .

درک معنی و مفهوم فقدان و یا مرگ فردی که به او علاقه داریم ، بخشی از معنی و مفهوم انسان بودن را می رساند . در این گونه مواقع ما مجبوریم به کودک توضیحاتی دهیم اما استنباط او از مرگ با ما تفاوت می کند .

” جنیس کی ” ؛ سر مدیر مرکز کودکان نوجوانان و خانواده های اندوهگین در فیلادلفیا ، پنسیلوانیا معتقد است : در گیر و دار گیجی و درد حاصل از مرگ ، بزرگسالان بایدحمایت های لازم و مورد نیاز کودکان را رفع کنند .

شاید بچه های کم سن و سال معنا و مفهوم کلماتی مانند مرگ یا مردن را متوجه نشوند اما استفاده از این کلمات بسیار مهم است و ما نباید واقعیت را کتمان کنیم .

 

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان 11

او همچنین ادامه می دهد : کودکان به دنبال کشف حقایق هستند . اگر ما بعد از مرگ پدربزرگ به فرزند پیش دبستانی خود بگوییم ، او را از دست داده ایم ، این معما برای او ایجاد مشکل خواهد کرد .
یا مثلا جملاتی نظیر این : خداوند پدر را پیش خود برد یا پدر رفته پیش خدا بخوابد . در این گونه مواقع خیلی از بچه های کوچک تر از خدا می ترسند یا این احتمال وجود دارد دیگر از خوابیدن ترس و هراس داشته باشند .

استفاده ی صحیح از کلمات جهت راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان

جملات دیگری که مشاوره استفاده از آن را منع می کند ، این است که پدر مریض شد و از دنیا رفت . باز هم احتمال دارد بچه های کوچک یا کم سن از بیماری خویش یا یک سرماخوردگی ساده بترسند ، چون بیماری مساوی است با مرگ .

بنابراین ، اگر پدری از بیماری فوت کرده است به بچه ها باید این گونه توضیح دهیم که پدر خیلی خیلی بیمار بود و پزشکان نتوانستند به او کمک کنند .

2راهکارهایی-برای-پذیرفتن-مرگ-عزیزان

این همان کاری بود که مادر مبینای هشت ساله بعد از مرگ مادربزرگ به علت سرطان فوت کرده بود ، انجام داد . او به دخترش گفت : من یک خبر خوب و یک خبر بد دارم .

خبر خوب این است که مادربزرگ نمی خواهد تحت عمل جراحی قرار بگیرد چون معتقد است این کار به او کمکی نمی کند و می دانی که او بعد از عمل درد زیادی را باید تحمل کند و اما خبر بد این که ، میکروب های موجود در بدن او احتمالا قوی تر شده اند و پزشکان در تلاشند یک داروی جدیدی را برای او تجویز کنند . اما ، ما نمی دانیم این دارو کارساز هست یا نه ؟
زمانی که مبینا از مادرش پرسید آیا مادربزرگ می تواند بازی فوتسال او را در مدرسه تماشا کند ؟ مادر پاسخ داد : مادربزرگ خیلی از کارها را نمی تواند انجام دهد ، او خیلی خیلی بیمار و خسته است .


جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

صحبت کردن غیر مستقیم درباره ی مرگ

مادر در این مورد توضیحاتی می دهد که مبینا به شنیدن آن ها علاقه دارد . مادر هرگز به طور مستقیم در مورد مرگ مادربزرگ صحبت نمی کند و معتقد است :اگر مبینا در این مورد کنجکاوی کند می گویم احتمال دارد مادربرزگ از دنیا برود اما هیچ کس آن زمان را نمی داند .

چند روش دیگر در این ارتباط وجود دارد که توسط مشاوران هیروو و همکاران آنها یعنی مشاورین متخصص دیگر شده اند که به موضوع مرگ و درک آن در کودکان می پردازد :

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان 1

توصیف احساسات راهی در راستای راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان

به کودکان خود آموزش دهید که می توانند احساسات خود را توصیف کنند . برخی از آن ها این احساسات را با نقاشی یا نوشتن شعر بیان می کنند و برخی دیگر می خواهند با اعضای خانواده و کسانی که به او علاقه دارند زمانی را سپری کنند.
احساسات خویش را با فرزندانتان تقسیم کنید . اگر آن ها چنین سوالی را مطرح کردند که ، چرا پدر به خانه نمی آید؟می توانید پاسخ دهید : من هم خیلی دلم برای پدر تنگ شده است .

به پرسش هایی که آنان مطرح می کنند پاسخ دهید ، نه به چیزهایی که در مورد آن ها اطلاعاتی ندارند . کوتاه و مختصر پاسخ دهید اما صادق باشید .
در مورد مراسم و آیین های مربوط به فرهنگ خویش با کودکتان صحبت کنید . یادآوری یاد و خاطرات و حتی تولد فردی که فوت کرده می تواند به آگاهی آنان کمک کند .
از فردی که فوت کرده در مکالمه هر روز خود یادکنید . مثلا هر وقت من با دوستانم قرار ملاقاتی دارم و زود می رسم به آن ها می گویم : پدربزرگم همیشه به من می گفت بهتر است سه دقیقه زودتر سر قرارت بیایی تا اینکه یک دقیقه دیرتر برسی . با این روش می توانید در هر لحظه از زندگی ، از این افراد یاد کنید .

راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان 3

معرفی کتاب هایی در مورد  راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان در کودکان

کتاب هایی در مورد این که مرگ بخشی از زندگی است مطالعه کنید . به طور مثال ، کتاب هایی برای کودکان چهار تا هشت ساله منتشر شده که چگونگی تحمل مرگ را بدون اضطراب توضیح می دهد .

مانند کتاب روش زیبا برای توضیح دادن مرگ به کودکان ، نویسنده ، برایان مولنی و رابرت اینگپن و کتاب دیگر ” زمانی که دایناسور ها میمیرند ” نویسنده لوری کراسنی و مارک بران .

5راهکارهایی برای پذیرفتن مرگ عزیزان

علاوه بر این پیشنهاد ها سعی کنید در این گونه مواقع از تمام اعضای خانواده حمایت کنید . اقدامات به موقع شما می تواند به فرزندتان کمک کند تا از مراحل سوگ عبور کرده و بطور همزمان فقدان مرگ را تجربه کنند .

مشاوره معتقد است : گروه ما می توانند حسی از ایمنی و امنیت برای خانواده فراهم کنند تا بتوانند مراحل سوگ را تحمل کنند.




برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو