مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

مقدمه

دراین مقاله قصد داریم مطالبی در مورد لوله‌ بدون درز که به لوله‌ مانیسمان شهرت دارند در اختیار شما بگذاریم. این لوله‌ها به انواع مختلبف تقسیم می‌شوند و روش‌های تولید خاصی دارند. با ما همراه باشید تا این لوله‌ها را بیشتر بشناسید.

لوله‌های بدون درز(مانیسمان)

لوله‌های مانیسمان برای نخستین بار در قرن 19میلادی توسط دانشمند آلمانی به نام مانیسمان اختراع شد. لوله‌های مانیسمان به لوله های(seam less) یعنی لوله‌های بدون درز یا لوله بدون جوش معروفند. لوله‌های مانیسمان دارای استحکام بیشتر نسبت به لوله‌های دیگر هستند. لوله‌های مانیسمان بعلت مقاومت زیادی که دارند، در قسمت هایی در صنعت که حساسیت و دقت بیشتری نیاز دارند گزینه مناسبی است.قیمت لوله‌ مانیسمان بیشتری نسبت به لوله‌های دیگر دارند.

 

انواع روش تولید لوله‌های بدون درز(مانیسمان)

 

روش ریخته گری پاششی

دراین روش پس از آن که مواد تشکیل دهنده مشخص شد،آن را داخل محفظه لوله‌ای میریزند سپس محفظه را از گاز نیتروژن پر می‌کنند. هنگامی که لوله درحال چرخش است، یک نازل نیتروژن را روی لوله می‌پاشد. قطر داخلی لوله‌ای که تولید می‌شود با قطر این میله برابر است. مواد ذوب شده داخل پاشیده می‌شوند وبا کنترل مقدار آن‌ها می‌توان ضخامت لوله نهایی را تنظیم کرد. این رو کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

روش اکستروژن شمش‌های فولادی

دراین روش از شمش گرد جامدی استفاده می‌شود که تا دمای 1300 درجه به آن حرارت داده می‌شود. پس از آن سنبه میله‌ای نوک تیزی وارد مرکز این شمش می‌کنند. بدین صورت لوله بدون درز تولید می‌شود. سپس عملیات کشش و نورد با غلطکی مخصوص روی آن انجام شده قطر و طول وضخامت مورد نظر بدست می‌آید.

روش ریخته گری گریز از مرکز

دراین روش فلزی ذوب شده داخل قالبی که در حال پرخش است ریخته می‌شود. سپس نیروی گریز از مرکز با توجه به ساختار دستگاه به آن وارد می‌شود و همزمان از دیواره‌های قالب عمل انجماد آغاز می‌گردد. ضخامت نهایی لوله تولید شده دارای سه پارامتر اصلی حجم مواد مذاب ورودی، میزان دور بردقیقه موتور دستگاه و میزان نیروی وارده است.

مشخصات فنی لوله‌های مانیسمان

همه این لوله‌ها دارای مشخصات فنی یکسانی هستند. طول و قطرو سایز از مشخصات فنی لوله‌های مانیسمان هستند. لوله‌های استیل مطابق استاندارد(ASME B36. 10) و لوله‌های فولادی مطابق استاندارد(ASME B36. 19)ساخته و تولید می‌شوند.

همه لوله‌های مانیسمان باید دارای این استاندارد که حداقل و حداکثری دارد باشند. این لوله‌ها در سایز‌های 2/1 اینچ تا 36 اینچ قابل تولید است. معمولا در ایران تا سایز 34 قابل دسترس است. لوله‌های مانیسمان اتصالات مخصوص بخود را دارند و مانند خود لوله، اتصالات بدون درز و اتصالات بدون جوش نام دارند و با جوش طرفین زانو به لوله وصل می‌شود.

انواع لوله‌های بدون درز مانیسمان

لوله‌های مانیسمان در واقع زیر مجموعه لوله‌های فولادی هستند اما قطر کمتری دارند. در روش تولید این لوله سایز‌ها از بزرگتر به کوچکتر نیست. لوله‌های مانیسمان بر اساس سایز و رده و کابرد انواع مختلفی دارند. این لوله‌ها اغلب در سایز‌های 6 و 12 متری و در رده‌های 40،60،80،120،140 تولید می‌شوند.

کاربرد لوله‌های بدون درز مانیسمان

 

  • انتقال آب و فاضلاب
  • در صنعت کشتی
  • خطوط انتقال با مسافت زیاد پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • تاسیسات و تجهیزات میدان نفتی و سکو‌های دریایی
  • بویلر‌های فشار قوی
  • خطوط هیدرولیکی
  • پنل‌های خنک کننده آبی
  • خطوط انتقال بخار و بخار سوپر هیت
  • خطوط صنایع غذایی و دارویی

ویژگی‌های بارز لوله‌های مانیسمان

لوله مانیسمان در برابرتغییرات دما مقاومتی زیاد و تحمل بالایی در مقابل فشار و ضربه دارد.  این لوله عمر مصرفی طولانی دارد.

برندهای لوله‌های مانیسمان

  • لوله‌های مانیسمان وارداتی: کشورهای اروپا و اوکراین تولید کننده این لوله‌ها هستند اما عمده تولید کننده این لوله‌ها کشور چین است.
  • لوله‌های مانیسمان تولید داخلی: لوله مانیسمان اهواز،لوله مانیسمان کاوه ایرانیان،لوله مانیسمان ساوه،لوله مانیسمان گستر اسفراین،شرکت فولاد صنعت،شرکت پروفیل فولادی اصفهان،کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران

 

قیمت لوله‌های مانیسمان

با وجود این که قیمت لوله‌های مانیسمان مختلف بالا می‌رود،به دلیل اینکه قسمت عمده‌ای از این لوله‌ها در کشور چین تولید می‌شود،این لوله‌ها افزایش قیمت کمتری دارند

جمع بندی

باتوجه به مطالب گفته شده میتوان گفت لوله‌های مانیسمان جز لوله‌های پرطرفدار در صنعت هستند. این لوله‌ها نیاز صنایعی که به استحکام و مقاومت زیادی احتیاج دارند را بخوبی بر طرف خواهد کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشیم برای سوالات شما درمورد لوله‌های بدون درز جوابی کامل دراختیارتان قرار دهیم.

 

منبع مقاله فروشگاه آنلاین لوله و تاسیسات بهتاپایپ، توزیع و تولید کننده محصولات تاسیسات ساختمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۹ ، ۱۳:۴۲
heiroo com