مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دندان درد یکی از آزاردهنده ترین دردهاست. برای درمان دندان درد باید ابتدا ریشه ی درد را بیابید و سپس بهترین درمان را برای درد، ورم و یا دیگر مشکلات دندان مشخص کنید. برای درمان خانگی دندان درد گزینه های متعددی وجود دارد که می تواند درد دندان را برای مدتی تسکین بخشد. اما اگر این درد بیشتر از یک یا دو روز ادامه داشته باشد، باید به یک دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان مراجعه کنید. دندانپزشک علت دندان دردتان را تشخیص می دهد و آن را درمان می کند.

همچنین زنان باردار و شیرده یا کسانی که بیماری خاصی دارند، باید قبل از درمان خانگی دندان درد (گیاهی یا شیمیایی) با پزشک خود مشورت کنند.

برای درمان دندان درد یا باید از روش های موقت و خانگی استفاده کنید و یا به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی دندان درد

در صورتی که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، می توانید از درمان خانگی دندان درد استفاده کنید. خوشبختانه این مواد به راحتی در خانه هر شخصی پیدا می شود.

۱) میخک

میخک

ماده ی فعال درون میخک، ایگنول(eugenol) نام دارد که آنتی باکتریالی قوی، با قابلیت ضد التهابی است و به تسکین دندان درد کمک می کند. بوی این گیاه همان بویی است که بیشتر ما در دندانپزشکی به مشاممان می خورد.

بهترین کار برای تسکین دندان درد قرار دادن یک میخک نزدیک محل دندان درد و جویدن آن برای بیرون ریختن روغن میخک می باشد. با بیرون ریختن روغن از میخک، طعم دهان به تلخی میزند و دوست دارید هر چه سریع تر آن را بیرون بریزید! اما ۴ دقیقه صبر کنید تا دندان دردتان تسکین یابد، سپس بیرون بریزید. همچنین می توانید خود روغن میخک را تهیه کنید و آن را روی یک دستمال نخی بریزید و روی محل دندان درد قرار دهید.

۲)  آب گرم و نمک

آب نمک

غرغره کردن آب گرم و نمک نه تنها برای گلودرد مفید است بلکه می تواند به تسکین دندان درد نیز کمک کند. نصف قاشق چای خوری نمک را در ۸ اونس آب گرم (داغ نباشد) حل کنید و در دهان خود بچرخانید.

مخلوط آب گرم و نمک، مایعاتی که در بافت های عفونی جمع شده را بیرون می کشد و در صورتی که بیمار دچار آبسه شده باشد فشار را در آن قسمت کاهش می دهد. آب نمک برای هر نوع درد کلی در ناحیه دهان مفید است.

۳) یخ یا کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد

شاید واضح ترین و آسان ترین راه درمان خانگی دندان درد، قرار دادن یخ یا کمپرس آب سرد روی قسمت خارجی دندان درد (روی صورت) می باشد.

۴) هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پر اکسید یکی از روش های شایع درمان خانگی دندان درد محسوب می شود. خود هیدروژن پر اکسید یا محلول آن در آب را در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

 

۵)  روغن نعناء

روغن نعنا

آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا بسیاری از خمیر دندان ها و محصولاتی که برای سلامت دندان ها استفاده می شوند، دارای نعناء هستند؟

نعناء دارای منتول (menthol)است که ماده ای فعال با خواص آنتی باکتریال بالا است. این خاصیت نعناء همچنین می تواند به تسکین طبیعی درد دندان کمک کند. علاوه بر آن، استفاده از نعناء یا روغن آن از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

۶)  فلفل قرمز

فلفل قرمز

شاید فکرکنید که قرار دادن یک ماده ی تند روی دندان تاثیر عکس دارد و نه تنها درد را تسکین نمی دهد بلکه آن را دوچندان می کند. در پاسخ باید گفت شما کاملا در اشتباه هستید زیرا فلفل قرمز بسیار عالی عمل می کند. فلفل قرمز دارای ماده ی فعالی به نام کاپسایسین (capsaicin) است که برای تسکین دندان درد بسیار مفید است. این ماده  ضد التهاب بوده و باعث کاهش تورم می شود.

۷)  سیر

سیر

سیر نه تنها یک طعم دهنده ی فوق العاده غذایی محسوب می شود، بلکه می تواند به تسکین دندان درد کمک کند. هنگامی که یک حبه سیر را خرد می کنید، آلیسین(allicin) ترشح می شود. آلیسین نوعی آنتی باکتریال طبیعی است که می تواند به دندان درد کمک کند. جویدن یک حبه سیر خام یا چرخاندن آب سیر در دهان می تواند راه حل بسیار خوبی برای دندان درد باشد.

۸) آویشن

آویشن

آویشن اغلب مصارف دارویی دارد و برای عفونت های قفسه سینه مانند برونشیت یا سرفه های شدید مفید است. آویشن ماده ی اصلی روغن طبیعی است که خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضدقارچی دارد.

می توان یک قطره روغن طبیعی آویشن را به یک لیوان آب اضافه کرد؛ سپس آن را غرغره کرد. همچنین می توانید چند قطره از محلول روغن آویشن و آب را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی دندان قرار دهید.

۹)  آلوئه ورا

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا که درون برگ های گیاه آلوئه ورا یافت می شود، از گذشته تاکنون برای درمان سوختگی ها و بریدگی های سطحی استفاده می شده است. امروزه برخی افراد برای تمیز کردن لثه ها از این ماده استفاده می کنند.

مطالعالت نشان داده که آلوئه ورا خواص آنتی باکتریالی داشته و می تواند جِرم های دهان را از بین ببرد. ژل آلوئه ورا باید روی قسمت دردناک دهان قرار گرفته و به آرامی ماساژ داده شود.

درمان های پزشکی دندان درد

مراجعه به موقع به دندانپزشک

در صورتی که علت دندان درد پوسیدگی یا عفونت دندان باشد، خود به خود از بین نخواهد رفت به همین دلیل در صورتی که همراه با دندان درد، علائم زیر را مشاهده کردید، درمان خانگی دندان درد را رها کرده و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • تب و لرز: این می تواند نشان دهنده ی یک عفونت جدی باشد که در این صورت علائم تشدید خواهند شد.
  • ترشح: در صورت مشاهده ی ترشح یا چرک، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درد مداوم که تشدید می شود و با خوردن دارو نیز تسکین نمی یابد. این نشانه ی پوسیدگی دندان است که پس از خوردن هر وعده ی غذایی درناک تر می شود.
  • درد دندان عقل: بسیاری از افراد مجبورند برای جلوگیری از شلوغی دندان هایشان و عدم وجود فضای کافی در فک، دندان های عقل را بکشند.

پرکردگی دندان

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی یا کرم خوردگی در یکی از دندان هایتان وجود دارد که به عصب رسیده و دردناک است، ممکن است برای حفاظت از عصب های پالپ نیاز به پرکردگی دندان داشته باشید.

عصب کشی(روت کانال)

عصب کشی

اگر پالپ دندان عفونی شود، بیمار دچار آبسه دندان شده و نیاز به عصب کشی دارد. برای عصب کشی، دندانپزشک درون دندان را خالی می کند تا عفونت را تخلیه کند. از آنجایی که این فرآیند می تواند دردناک باشد، دندان بی حس می شود. خصوصا اگر دندانپزشک بخواهد آبسه دندان را از طریق لثه تخلیه کند، بیمار مجبور است درد بسیاری را تحمل کند. به همین دلیل بی حس کردن دندان ضروری است.

گوتا پرکا ماده ای است که برای پر کردن کانال ریشه ی تخلیه شده دندان در علم دندانپزشکی استفاده می شود. گوتا پرکا کاملا بی اثر است و بدن به آن واکنش نشان نمی دهد.

 کشیدن دندان

در برخی موارد، دندان اصلاح شدنی نیست و بهترین راه حل کشیدن آن است. اگر دندان شیری چنین مشکلاتی داشته باشد، تقریبا در تمامی موارد آن را می کشند زیرا در هر صورت دندان اصلی جای آن را خواهد گرفت.

بزرگسالانی که مجبور به کشیدن دندان می شوند، اغلب به وسیله ی بریج، روکش یا ایمپلنت دندان، آن را جایگزین می کنند.

در صورتی که این اتفاق برای دندان عقل بیافتد، تقریبا همیشه آن را می کشند زیرا وجود دندان عقل چندان لازم نیست و به دلیل موقعیت خاص دندان عقل، نمی توان با عصب کشی مشکل را حل کرد. در برخی موارد که بیماران از کشیدن دندان عقل، بیش از حد وحشت دارند و یا دندان به نحوی تحت فشار است که نمی توان آن را به آسانی کشید، بیمار بیهوش می شود و تحت عمل جراحی قرار می گیرد. در این صورت بهبودی چند هفته طول می کشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۷ ، ۱۶:۲۴
heiroo com

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی شخصی است که بعد از اتمام دوره ی عمومی دندان پزشکی در دانشگاه ، آموزش های ویژه را در زمینه ی ارتودنسی دندان به مدت سه سال تمام وقت گذرانده باشد .به عبارت دیگرمتخصص ارتودنسی یک دندانپزشک دارای مجوز است که در پیشگیری و اصلاح کردن ناهنجاری های دندانی مانند کجی دندان ،ازدحام دندان ، اور بایت و آندر بایت بودن دندان تخصص پیدا کرده است .یک متخصص ارتودنسی دندان نیش شما را بررسی می کند تا بهترین راه حل را بر حسب لزوم برای شما تعیین کند.یکی از راه حل ها براکت می باشد.اگر یک دندان پزشک تشخیص دهد که در آینده نیاز است که مراقبت های دهانی فراتر از محدوده ی دندان پزشکی عمومی انجام شود،ممکن است بیماران خود را به یک متخصص ارتودنسی که مورد تاییدش می باشد ارجاع دهد .

مشکل کجی و نامنظم بودن دندان فقط نازیبا بودن آن نیست. این مشکل می تواند منجر به مشکلات جدی تری از جمله سردرد،تریسموس،اختلال در آزادی بیان و تخریب استخوان و غیره بشود.

دندان پزشک و متخصص ارتودنسی هر دو تحصیلات پایه ای را می گذرانند

یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک باید آموزش های پایه ای یکسانی را گذارنده باشند . هر دو باید مدرک دکترا از دانشگاه گرفته باشند . بعد از تحصیلات اولیه ، دندان پزشک عمومی می تواند تمرینات دندانپزشکی را شروع کند.

در این مرحله، برای تخصص پیدا کردن در ارتودنسی،دندان پزشک باید یک دوره سه ساله تمام وقت در زمینه ارتودنسی را سپری کند.بنابراین تحصیلات پایه ای برای دندان پزشک و متخصص ارتودنسی هر دو نیازمند آموزش گسترده قبل از تمرین می باشد.یک دندان پزشک باید  ۶ سال آموزش عالی را سپری کند در حالی که یک متخصص ارتودنسی می بایست ۹ الی ۱۰ سال به منظور  گرفتن تخصص سپری کند.

دندان پزشک کیست؟

اکثر ما حداقل یکبار در عمر خود به دندانپزشک مراجعه کردیم-البته امیدواریم این مراجعه برای جرم گیری و عکس برداری برای حفظ سلامتی دندان باشد.دندان پزشکی یک زمینه ی پزشکی گسترده می باشد که بر روی سلامتی دندان ، لثه ، دهان و فک متمرکز می شود.دندان پزشکان طیف گسترده ای از مشکلات و بیماری های مربوط به بهداشت دهان و دندان از جمله حفره ها و پوسیدگی دندان و مشکلات لثه مانند التهاب لثه را درمان می کنند.دندان پزشک ها ،مجوز جراحی را نیز دارا می باشند و می توانند عمل های جراحی متنوعی مانند عمل ریشه دندان و کشیدن دندان عقل را در صورت لزوم انجام بدهند.

برای اطمینان از سلامت دهان و دندان دو بار در سال مراجعه به دندانپزشک برای اکثر افراد میزان مطلوبی می باشد .در حالت ایده آل ، شما می توانید یک مراجعه را به جرم گیری دندان و دیگری را به عکس برداری از دهان و فک برای حذف هر گونه مشکل بالقوه ای اختصاص دهید .

تفاوت بین دندان پزشک و متخصص ارتودنسی چیست ؟

قطعا جاهایی بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی همپوشانی وجود دارد.به بیان دیگر : همه متخصصان ارتودنسی دندان پزشکان صلاحیت دار هستند اما همه ی دندان پزشکان متخصص ارتودنسی نیستند. متخصصان ارتودنسی معمولا در هماهنگی دندان و فک تخصص دارند،در حالی که دندان پزشکان می توانند از طریق جرم گیری، عکس برداری و جراحی به بیمار برای رسیدن به لبخندی تمیزتر و سالم تر کمک کنند.

برای مشکلی که در دهان خود دارم باید با دندانپزشک تماس بگیرم یا متخصص ارتودنسی؟

به طور معمول ،کار تشخیص ، درمان و مدیریت کردن سلامت کلی دهان شما مانند کارهای معمول دندان پزشکی ،معاینه ، جرم گیری و عکس برداری از دندان به عهده ی دندان پزشک می باشد.دندان پزشک ها همچنین کار کشیذن دندان و اصلاح مشکلات دندان مانند پر کردن سوراخ و ساختن مدل برای دندان مصنوعی را نیز انجام می دهند.به طور کلی درمان های ارائه شده توسط یک دندان پزشک عبارتند از :

  • مراقبت از لثه
  • پر کردن
  • روکش
  • سفید کردن دندان
  • بریج
  • درمان ریشه

بعضی از دندان پزشک ها ممکن است به شما پیشنهاد خدمات ارتودنسی را نیز بدهند.

اما در اغلب موارد اگر شما نیاز به درمانی داشته باشید که خارج از حیطه ی تخصصی دندانپزشک باشد او شما را به نوع دیگری از متخصص دهان و دندان ارجاع می دهد .به عنوان مثال اگر دندان شما نیاز به ردیف شدن داشته باشد ، دندان پزشک تان شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد.

 

هر کدام از این موارد را مشاهده کردید در اولین فرصت باید به یک دندان پزشک مراجعه کنید :

  • نگران سلامت کلی دندان و لثه های خود هستید
  • مردد هستید در مورد اینکه شاید دندان سوراخ یا پوسیده دارید یا حتی لثه هایتان مشکل پیدا کرده
  • می خواهید بدانید که چطور می توانید دهان و دندان خود را سالم نگه دارید تا از بیماری ها و مشکلات دیگر دندان پیشگیری کنید

دندان پزشک می تواند سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند و مراقبت های بهداشتی که نیاز دارید را به شما ارائه می دهد .

 اگر هر کدام از این موارد برای شما آشنا به نظر رسید می بایست به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید :

  • دندان های شما کج شده ،انحراف پیدا کرده یا پر ازدحام شده است .
  • دندان های شما اور بایت یا آندر بایت شده است
  • دندان هایتان روی جویدن غذا یا درست صحبت کردنتان تاثیر گذاشته است
  • دندان هایتان درد های مختلفی (مانند سر درد) را برای شما ایجاد می کند

بهترین متخصص ارتودنسی توانایی این را دارد که ردیف بودن دندان های شما را ارزیابی کند و برای اصلاح آن بهترین اقدام را انجام دهد .

دندان پزشکی زیبایی

“دندان پزشکی زیبایی” زمینه ای است که بهترین قسمت های دندان پزشکی و ارتودنسی با هم ترکیب می شوند . این زمینه ی تخصصی از دندان پزشکی خصوصا روی زیبایی ظاهری لبخند از طریق گزینه هایی مانند سفید کردن دندان ، روکش و پرسلن های دندانی تمرکز می کند.این فرآیند یک لبخند سالم و مشخص را بدون نیاز به براکت خلق می کند . دندان پزشکی زیبایی یک انتخاب مهم برای بزرگسالانی است که نمی خواهند دردسر ارتودنسی سنتی را تحمل کنند .

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

یکی دیگر از انتخاب های دندان پزشکی زیبایی “ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین” می باشد.اینویزیلاین از قالب های روشنی استفاده می کند که سفارشی برای دهان شما ساخته می شود که دندان های شما را تراز کرده و لبخند زیباتری به وجود می آورد.برخلاف براکت های سنتی،نگهدارنده های اینویزیلاین تقریبا نامرئی هستند و این نوع نگهدارنده ها برای اشخاصی که نمی خواهند براکت یا سیم روی دندانشان باشد ایده آل می باشد. اینویزیلاین با تجربیات موفقیت آمیز خود نشان داده است که می تواند به اندازه براکت ها موثر واقع می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۰۲ مهر ۹۷ ، ۱۳:۱۹
heiroo com