مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

نوجوانی

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۲۰ ب.ظ

نوجوان کیست ؟

نوجوانی دوره ی گذر از وابستگی کودکی و رسیدن به استقلال دوره ی بزرگسالی است . شروع سن نوجوانی با مسائل و مشکلات پیچیده ای همراه است . در دوره بلوغ علاوه بر تغییرات جسمی نوجوان و بیولوژیکی مانند قد ، وزن ، صدا ، تغییرات هورمونی نوجوانی ، شرایط روحی و روانی نوجوان هم دستخوش تغییر میشود مثلا حتی مقدار خواب نوجوان نیز تغییر میکند . در واقع همزمان با بلوغ جسمی در نوجوان ، بلوغ جنسی ، بلوغ روحی و بلوغ شخصیتی ،کاراکتر کودک را به نوجوان تبدیل میکند .

شروع سن نوجوانی

تعیین محدوده ی سنی مشخص برای دوره ی نوجوانی امکان پذیر نیست ، چرا که نوجوانی در هر فرهنگ تعریف متفاوتی دارد .  روانشناسان دوره ی سنی 12 تا 17 سالگی ، 13 تا 19 سالگی ، 14 تا 19 سالگی را سنین حساس و بحرانی دوره نوجوانی شناسایی کرده اند .


ویژگی های دوره نوجوانی

نوجوان در این دوره احساس قدرت میکند و در پی استقلال فکری است . توانایی های شناختی نوجوان رشد میکند و نسبت به قبل درک بهتری از مسائل دارد . نوجوان در این سنین احساس میکند بزرگ شده و بیشتر از قبل میفهمد . همین ویژگی باعث میشود با والدین دچار مشکل شود و احساس کند از طرف پدر و مادرش درک نمیشود . نوجوان در این مرحله میخواهد به هر طریقی که شده خود و قابلیت هایش را نشان دهد ، دوست دارد ابراز وجود کند و همه ی اطرافیان به او توجه کنند . اگر پدر و مادر این ویژگی نوجوان را نپذیرند با هم دچار کشمکش می شوند . در این دوره نوجوان تمایل زیادی به سازگاری و هم شکل شدن با دوستان و هم سالان خود دارد و تلاش می کند شبیه آنها شود . اگر در این سن والدین نسبت به ویژگیهای این دوره آگاهی نداشته باشند و با نوجوان صحبت نکنند ممکن است نوجوان دچار مشکلات زیادی مانند دروغ گویی نوجوان  ترک تحصیل ، مصرف مواد مخدر نوجوان ، سیگار کشیدن نوجوان و خوردن الکل و یا بروز رفتارهای پرخطر نوجوان و پرخاشگرانه  شود . لذا برای شناخت بهتر دوره ی نوجوانی و ایجاد ارتباط سالم و توام با احترام با نوجوان بهتر است از یک مشاور نوجوان کمک گرفت و در صورت بروز مشکل در رابطه با نوجوانان از خدمات مشاوره ی تلفنی و روانشناس آنلاین در مراکز مطمئن و تخصصی استفاده کرد . 

مشاوره تلفنی تخصصی کودکان و نوجوانان از خدماتی است میتواند به شما در شناخت کودک و نوجوانتان کمک کند شاید یک روانشناس کودک خوب بتواند بسیاری از چالش های شما را برطرف کند و حی با مشاوره با روانشناس نوجوان به صورت تلفنی بتوان جلوی بسیاری از آسیب ها را گرفت