مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  رفتار ناخوشایند در کودکان

بسیاری از رفتار ناخوشایند در کودکان مرحله صفر از روی دانایی نیست . بخش اعظم آن بخصوص در حدود چهار سالگی ، جنبه های انگیزشی دارد .

رفتار ناخوشایند در کودکان

 

مادر کودک چهار ساله ای که خود را کدبانوی بسیار تمییز و نظیفی می دانست می گفت که از تماشای صحنه ای که پسر او و همبازی اش به دیوار اتاق بازی اش ادرار می کردند ، بشدت برآشفته شده است . مادر بزرگی هم در ارتباط با تغییر رفتار نوه چهارساله اش می گفت نوه اش وقتی تنهاست پسر بسیار خوبی است اما به محض اینکه به دوستانش می رسد به کلی حالی به حالی می شود . زمین وزمان را بر سر همه خراب می کند ازگفتن حرفهای زشت ورکیک خجالت نمی کشد . پدری هم تعریف می کرد شبی که دوستی را برای صرف شام به خانه دعوت کرده بود ، پسر چهار ساله اش لخت از حمام بیرون می رود و میگوید : بابا همین حالا روی تو جیش میکنم .

اگر شما به این موارد و حتی موارد بسیار شدیدتر برخورد نکرده اید ، باید بگوییم که شانس آورده اید . اما با این تفاصیل بدانید که این قبیل رفتارها برای کودک و رفتار های ناخوشایند در کودکان مرحله صفر طبیعی است .

اما این را بدانید که رفتار های ناخوشایند در کودکان و دور از انتظار کودکان ، تحت تاثیر عوامل متعددی تشدید می شودکه لزوما ناشی از مسایل مربوط به رشد نیست .

رفتار ناخوشایند در کودکان 3

 

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و نوجوان  مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

جنبه های متفاوت که باعث رفتار ناخوشایند در کودکان می شود

دربسیاری از موارد ندانسته و ناخواسته ؛ کودک را به انجام شیطنت های نا خوشایند تشویق می کنیم . گاه هم تغییر شرایط کودک مثلا جدا شدن پدر ومادر مساله ساز می شود . بعضی از کودکان هم بیش از حد متعارف پرتحرک هستند . می توانید در صورت لزوم واگر خواستید با پزشک اطفال صحبت کنید . ظاهرا به نظر می رسد بسیاری از رفتار های شیطنت آمیز بچه ها با تغذیه آنها رابطه دارد ازجمله ، ظاهرا بعضی از بچه ها در اثر مصرف قند وشکر زیاد بی قرار می شوند . بنابراین در برخورد با شیطنت های بیش از حد متعارف کودک ، سوای در نظر گرفتن مسایل مربوط به رشد و تکامل باید به جنبه های متعارفی توجه کرد .


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۰
heiroo com
سوال پرسیدن از کودکان 3

  سوال پرسیدن از کودکان مساله ای بسیار حساس و مهم

سوال پرسیدن از کودکان ، مساله بسیار مهمی است . حتی ما بزرگترها هم با توجه به طرز و شکل سوال واکنش نشان می دهیم . جمله پرسشی « چکار داری می کنی » را به انواع مختلفی می توانیم به زبان آوریم که مسلما برحسب مورد ، واکنش های متفاوتی را به دنبال خواهد داشت .

سوال پرسیدن از کودکان 2

موضوعی است که در مورد بچه ها هم صدق می کند . در مورد سوال پرسیدن از کودکان برای به حداکثر رساندن واکنش مثبت ، توجه شما را به چند نکته جلب می کنیم .

  • صدایتان را در حد طبیعی و حتی پایین تر از آن نگه دارید .
  • محترمانه صحبت کنید و از هرنوع دستور و امر و نهی و تهدید خودداری کنید .
  • در هر زمان ، بیش از یک سوال مطرح نکنید . اغلب مشاهده می شود که بزرگتر ها بی توجه به این نکته چند سوال را پشت سر هم و بطور هم زمان مطرح می کنند که می تواند کودک را گیج کند .

 

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و نوجوان  مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

استفاده از سوال حتی وقتی قاعده ی مشخصی از قبل وضع نشده است ؛

سوال پرسیدن از کودکان 1

لزوما برای همه ی مسایل ، قاعده ی از قبل مشخصی وجود ندارد . دراین شرایط چگونه می توانید برای مقوله ی  سوال پرسیدن از کودکان  همکاری فرزند خود را جلب کنید .

با طرح سوال به کودک تفهیم کنید که همکاری به سود اوست .

فرض کنیم که کودک ۵ ساله خود را به زمین بازی برده اید و حالا موقع مراجعت است . طرح سوال پرسیدن از کودکان را بکار ببرید ؛ کودک شما می گوید : « نمی خواهم بیایم » و شما توضیح می دهید که دیر شده و از آن گذشته خیلی وقت است که با او در زمین بازی هستید . فرزند شما در مقام اعتراض می گوید : « خیلی وقت است که به زمین بازی نیامده ایم . در خانه حوصله ام سر می رود . » با شنیدن این حرف عصبانی می شوید . دست او را می گیرید و محکم می گویید : « وقت رفتن به خانه است . » کودک با واکنش شما گریه اش به هوا میرود و شما پیش خود می گویید : « حوصله داشتی به زمین بازی آمدی؟ »

اما با طرح سوال پرسیدن از کودکان می توانید از این سرانجام نجات یابید . باید طوری با او صحبت کنید که بفهمد اگر با شما راه نیاید به ضرر خودش کار کرده است :

  • پدر : ( در حالی که خم شده و با لحن محکم ، اما آرام صحبت می کند ) « به نظر تو اگر موقع برگشتن به خانه گریه کنی و سر وصدایت را بالا ببری ، دفعه بعد که بخواهی به زمین بروی ، من قبول می کنم ؟ »
  • کودک : « نه . »
  • پدر : « پس حالا چه باید بکنی ؟ »
  • کودک : « با شما بیایم . »
  • پدر : « بله کاملا حق با توست . من هم قول می دهم که باز هم تورا به زمین بازی بیاورم . ».

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۰
heiroo com

خودمحوری در کودکان دو تا پنج و نیم سال

خود محوری در کودکان نخستین نکته مهم در ارتباط با هریک از مراحل رشد فکری  است چراکه چون از مرحله صحبت می کنیم ، موقتی است و دوام ابدی ندارد . کودک برای همیشه خود محور و اصطلاحا شیطون باقی نمی ماند .

خود محوری در کودکان 2

راه انتخاب را باز بگذارید

کودکان مرحله صفر ، نظیر کودکان دوساله به شدت خودمحور هستند خود محوری در کودکان باعث شده به هر ترتیب که شده به خواسته خود برسند . بنابراین راه دیگری برای هم گامی با جریان رشد کودک و خود محوری در کودکان اجتناب از تحمیل نظر و برخورد اراده هاست و راهی برای رسیدن به این مقصود ، ایجاد امکان انتخاب است . مثلا :

  • « زمان حمام کردن است ، قبل از شام حمام می کنی یا بعد از شام ؟ »
  • « مثل بچه های خوب بازی می کنید یا هرکدام به اتاقتان می روید ؟ »

با ایجاد امکان انتخاب به کودک فرصت تصمیم گیری می دهید و خود محوری در کودکان را کنترل می کنید  و با این سیاست به استقلال طلبی کودک  و خود محوری در کودکان در مرحله صفر احترام می گذارید .

خود محوری در کودکان

برای جلوگیری از خود محوری در کودکان انگیزه های مثبت ایجاد کنید

همانطور که می دانیم ، در مرحله صفر رشد اخلاقی ، خودبینی و  خود محوری در کودکان وخود توجهی از هر زمان دیگری قوی تر است . به همین دلیل و به احتمال زیاد کودک نظم وترتیبی را که برایش سودی در برداشته باشد به طیب خاطر می پذیرد ، (مطلبی است که برای همه انسانها ودر هر مرحله ای از رشد صدق می کند ، اما کاربرد آن در کودکان مرحله صفر بیشتر است ) . می توانید هم سطح آنها انگیزه های مثبتی برای اطاعت ارایه دهید . مثلا :

« وقتی شام خوردی می توانی دسر هم بخوری . »

« اگر ظرف پانزده دقیقه ، لباس خوابت را بپوشی و دندانهایت را مسواک بزنی ، برایت یک داستان جالب می خوانم . »

« وقتی اسباب بازی هایت را جمع کردی ، می توانی بیرون بروی . »

البته از انگیزه های مثبت برای جلب کودکان بزرگتر هم می توان استفاده کرد . مثلا می توانید با پسر ۹ ساله تان هم با جمله ی « اگر ساعت هشت ونیم به رختخوابت بروی برایت داستان می خوانم » برخورد کنید . همانطور که مطالب آتی عرض می کنیم ، بارشد کودک تنها تفاوتی که به وجود می آید این است که می توانید از روش های خوشایندتر دیگری هم استفاده کنید .

برای مشاوره تلفنی و مستقیم با روانشناس متخصص نوجوانان در مورد روش های صحبت کردن با نوجوانان و دیگر مساعل  ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

توصیه ی ما ؛

توصیه ی ما مشاوران هیروو این است که تا حد امکان ، برای کنترل خود محوری در کودکان برای رفتار های خوب از پاداش های طبیعی استفاده کنید . مثلا بگذارید تا کودک صبحانه یا ناهارش را آنطور که دوست دارد انتخاب کند . اگر قرار است او را به گردش ببرید ، چه بهتر که در صورت امکان ، محل گردش را او انتخاب کند . این قبیل پاداش ها به مراتب بهتر پاداش هایی چون خرید اسباب بازی و دادن پول و نان شیرینی است . پاداش های طبیعی کمتر حالت رشوه پیدا می کند . به کودک پیام دهید که : « اگر حرف ما را گوش کنی ، شادی زندگی ات بیشتر می شود . » با صبوری و به کار بردن توصیه ها خود محوری در کودکان را کنترل کنید .

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۰
heiroo com
انگیزه 6

استعداد های کودکان را با وقت گذاشتن برای آنها کشف کنید

 استعداد های کودکان را با وقت گذاشتن برای آنها کشف کنید ؛ در برخورد با استدلال طلبی کودک ، توجه بیش ازحد به کنترل رفتار آنها درست نیست . یکی از بهترین راه های حرکت همگام با رشد کودک در مرحله صفر ، صرف وقت کردن با او ولذت بردن از مصاحبت با اوست .

کار هایی بکنید که هم برای شما و هم برای او لذت بخش باشد . صادقانه همبازی کودک شوید ، استعداد های کودکان را کشف کنید ، با او روی زمین بخوابید و آنطور که او می خواهد بازی کنید و با این رفتار اوقات خوشی برای خود و فرزندتان فراهم می آورید و در ضمن خستگی روزانه هم از بین می رود .

استعداد های کودکان

تشویق و تحریک استعداد های کودکان در مرحله صفر

ضمن رعایت محدودیت های گذشته ، کودک را با محدودیت های جدید آشنا کنید . نخستین و مهمترین راه رویارویی با استعداد های کودکان در مرحله صفر ( کودک تا پنج ونیم سال )، تأکید بر محدودیت های گذشته و آموزش محدودیتهای جدید ومورد نیاز است .

برای تعیین محدودیت برای کودکان مرحله صفر به عمق افکار آنها نفوذ کنید . آنجا چه می گذرد ؟ در ذهن کودک اوضاع و احوال دنیا مورد آزمایش و سوال قرار می گیرد . اینگونه استعداد های کودکان را کشف کنید .

در اعماق وجود کودک سوالی مطرح است : آیا می توانم در این جهان ، آنچه را می خواهم بدست آورم ؟ در مرحله صفر کودک خیال می کند دنیا به همان شکل که خواسته اوست باید باشد . فراتر رفتن از مرحله صفر مستلزم رد این نظریه است . کودک باید بفهمد که دنیا مکانی نیست که او بتواند به همه خواسته هایش برسد ؛ باید بفهمد که دنیا نظم وترتیبی دارد که ناگزیر از رعایت آن است و اگر رعایت نکند باید تاوانش را بپردازد . این ها طی کردن مراحل کشف استعداد های کودکان است .

شخصا مشاوره ی هیروو ، والدینی را دیده ایم که کودک به اصطلاح شیطون مرحله ی صفر را تحت هیچ محدودیتی قرار نداده و در نتیجه کودکی مستبد و پرخاشگر روی دستشان مانده است .

استعداد های کودکان

مادری نگران بود که آیا فرزند چهارساله اش ، جانیار طبیعی است . این مادر رفتار های فرزندش را چنین توصیف می کرد :

  • بد اخلاقی هنگام خواب و یا رفتن به کودکستان
  •  تقاضای کنار مادر بودن ، در همه اوقات ، حتی در وقت حمام کردن .
  •  امتناع از خوردن غذا در اوقات صرف صبحانه ، ناهار و شام و به جای آن اشتیاق به خوردن و آشامیدن بی موقع .
  •  توجه به پدر و بی توجهی به مادر
  •  رفتار فرشته گونه در حضور روان شناس

برای مشاوره تلفنی و مستقیم با روانشناس متخصص نوجوانان در مورد روش های صحبت کردن با نوجوانان و دیگر مساعل  ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

هماهنگ بودن والدین در تربیت و یافتن استعداد های کودکان

به تصدیق مادر ، نه او و نه شوهرش ، هیچ کدام با جانیار سختگیر نبوده اند . هر گاه پدر کودک را به اصطلاح دعوا می کرد مادر در مقام محبت به کودک حرفی می زد و هر وقت مادر از سر خشم تشر می زد پدر درمقام استمالت وارد می شد . هرگاه جانیار از رفتن به رختخواب خود و تنها خوابیدن امتناع می ورزید ، پدر و مادر به او اجازه می دادند که با آنها بخوابد .

مادر جانیار می گفت : که شیطنت فرزندش اخیرا بیشتر شده است . ریختن محتویات نمک و فلفل دان روی زمین رستوران ، بد وبیراه گفتن به پشخدمت ها ، محبوس کردن خود در حمام و لگد زدن به چانه ی عمو جان و کارهایی ازین قبیل از جمله رفتارهایی بود که مادر جانیار به آنها اشاره کرد . آیا جانیار چهار ساله ی طبیعی بود ؟ بله ؛ مطمعنا طبیعی و سالم بود ، او با آزمودن دایم محدودیت های زندگی می خواست بر محیط اجتماعی خود مسلط شود .

تنها اشکال کار جانیار این بود که پدر ومادرش با پذیرفتن انواع سلطه جویی ها ، اورا با محدودیت های جدی زندگی آشنا نکرده بودند ؛ و حال آنکه برای جانیار لازم بود که از ساختار توقعات و انتظارات سایرین آگاه شود. اما پدر ومادر جانیار چه باید می کردند ؟ چطور باید استعداد های کودکان خود را کشف کنند ؟

چهار توصیه ای که مشاوره ی هیروو برای آنها دارد می تواند به هر پدر ومادری که با رفتار کودک خود مساله دارد کمک کند :

  1. پدر ومادر به طور خصوصی با هم صحبت کنید وفهرستی از رفتارهای نا خوشایند جانیار تهیه نمایید . توجه داشته باشد که یکی از مشکلات عمده ی والدین با هم مشورت نکردن است . مشورت کنید و استعداد های کودکان را کشف کنید ،در نتیجه به توافق مشخص دراین زمینه ؛ که از فرزندان خود چه انتظاراتی دارند نمی رسند .
  2.  برای هر رفتار ناپسند ضابطه و مجازاتی در نظر بگیرید . ضابطه و مجازات باید منطقی باشد ؛ موضوع را به روشنی با جانیار در میان بگذارید و به او بگویید که اگر خواسته شما را رعایت نکند،چه مجازاتی در انتظار اوست . برای هر دلیل و ضابطه ای که در نظر می گیرید ، دلیل بیاورید . نمونه هایی از این توصیه را در جدولی توضیح  داده ایم . سعی کرده ایم که از نمونه های رفتاری جانیار استفاده کنیم . در برخورد با سایر رفتارهای نامطلوب هم به همین طریق می توانید عمل کنید .
  3. با جانیار بنشینید وفهرست را مرور کنید . با این کار جانیار بی آنکه از رفتار شما متعجب شود درجریان امر قرار  می گیرد ؛ پیام شمارا دریافت کرده و می فهمد که توقع رفتاری دیگری را از او دارید و اگر جواب  مساعد ندهد ، باید تاوانش را بپردازد . از او بخواهید ، در هر مورد ، قاعده ی مورد نظر و دلیل آن را تکرار کند . با این سیاست فرزند شما دقیقا از توقعاتی که از او دارید مطلع می شود .
  4. قواعد مورد نظر را به اجرا بگذارید . جانیار مثل سایر هم سالانش ، سعی خواهد کرد به هر ترتیب که شده از اجرای مقررات مورد نظر شما طفره برود  . احتمالا با تکرار هر خطا از شما فرصت دیگری بخواهد .

قاطعیت در اعمال مجازات تعیین شده

این جاست که قاطعیت به خرج دادن اهمیت فراوان می یابد . توجه داشته باشید که با اعمال مجازات در اصل به کودک کمک می کنید تا به حرفهایتان گوش کند . ممکن است ابتدا کمی ناراحت شوید ، اما این ناراحتی موقتی است اما بزودی برطرف می شود .

مثلا ، به محض آنکه جانیار اسباب بازی هایش را به عمد می شکند ، منتظر شکستن اسباب بازی بعدی نشوید ، مجازات تعیین شده را فورا اجرا نمایید و یا مقررات مربوط به زمان خواب را در نظر بگیرید . وقتی کودک را در رختخوابش می گذارید از او بخواهید مقررات مربوط به خوابیدن و دلایل آن را به شما بگوید .

می توانید او را در یادآوری مقررات کمک کنید بعد او را ببوسید بعد از اتاق بیرون بروید . اگر فریاد کشید و سروصدا به راه انداخت ، طبق قراری که گذاشته اید با او رفتار کنید ( برای جلوگیری از هراس احتمالی می توانید در اتاق او چراغ خوابی هم روشن کنید ) و بی توجه به گریه وزاری از رفتن به اتاق او خودداری کنید . اگر مقررات را طبق برنامه اجرا کنید و بر مواضع خود بایستید ، خواسته های شما را رعایت خواهد کرد . حتی در این مسیر می توانید استعداد های کودکان را کشف کنید .


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۰
heiroo com

راه های درست برای صحبت کردن با نوجوانان

  برای تماس و مشاوره با روانشناسان و متخصصان

 از تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل نمایید

بپرسید به چه موضوعی علاقه مندند

راه های درست برای صحبت کردن با نوجوانان

راه های درست برای صحبت کردن با نوجوانان چیست ؟   راهی برای شروع صحبت ، نظر خواهی است . ببینید فرزندان شما به چه موضوعاتی علاقه مندند . چندی پیش ، یکی از مجلات ، مقاله بسیار خوبی چاپ کرده بود که درآن روان شناس امور تربیتی نتایج پژوهشهایش را با خوانندگان در میان گذاشته بود . این روان شناس ضمن صحبت با صدها نوجوان ، نظر آنها را درباره موضوعاتی که دوست داشتند با پدر ومادرشان مطرح کنند جویا شده بود. معلوم شد که نوجوانان به هشت موضوع بیشتر علاقه مند هستند :

۱-امور خانوادگی .

بیشترین امتیاز ازآن موضوعات درون خانواده می باشد . وقتی مساله ای در محیط خانواده بروز می کند از جمله مسایل اقتصادی ، فشار های شغلی ، برخورد میان پدر ومادر ، مسایل مربوط به طلاق وغیره . بچه ها می خواهند که از آنها آگاه باشند . بی اطلاعی را دوست ندارند و می خواهند درباره ی مسایل مرتبط با زندگیشان صحبت کنند .

راه های درست برای صحبت کردن با نوجوانان
۲-موضوعات بحث برانگیز .

  • مسایل جنسی یعنی چه ؟
  • همجنس بازی چه معنایی دارد ؟
  • چرا استعمال دخانیات آدم را منگ می کند ؟
  • آیا دروغ خوب هم وجود دارد؟

بچه ها پر از این سوالات هستند ومایلند که با والدین خود در این باره حرف بزنند . برای آنها جوابهایی نظیر : «تو هنوز خیلی جوان هستی» و یا «می دانی ، توضیحش مشکل است» و غیره قابل قبول نیست .

برای مشاوره تلفنی و مستقیم با روانشناس متخصص نوجوانان در مورد روش های صحبت کردن با نوجوانان و دیگر مساعل  ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

۳-مباحث احساسی .

این روان شناس می گوید: با هر گروهی که صحبت کردم کسی بود که آرزوی ابراز محبت از سوی پدر و مادرش را داشته باشد . بچه ها دوست دارند که پدر و مادرشان راحت و بی ریا از احساسشان صحبت کنند .

۴-چراهای بزرگ .

خیلی چیزهاست که بچه ها می خواهند بدانند مثل : خدا چه شکلی دارد ؟ بهشت چگونه جایی است ؟ دربارهی فضا ، شب و یا اینکه چرا مردم متولد می شوند ؟

۵-آینده .

بچه ها بتدریج که بزرگ می شوند به فکر آینده می افتند به فکر دوران نوجوانی ، دوران دانشگاه ، پیدا کردن شغل و غیره.

۶-حوادث جاری .

بسیاری از بچه ها از اتفاقات روز دنیا مطلعند و می خواهند درباره ی آنها در منزل صحبت کنند . مثل : مساله ی هسته ای ویا انتخابات .

۷-مسایل شخصی .

بچه ها مایلند که پدرو مادرشان نسبت به آنچه می کنند و مورد توجه آنهاست مثل : سرگرمی ورزش ویا دوستانشان وغیره علاقه نشان دهند .

۸-کودکی پدر و مادر .

بچه ها دوست دارند درباره ی کودکی ما بدانند اینکه چه می کردیم و یا چه احساسی داشتیم بخصوص به شنیدن ماجراهای احساسی ما علاقه مندند .
و شاید از راه های درست برای صحبت کردن با نوجوانان درنهایت به جواب یکی از پسرهای ده ساله برسیم که موضوع برای صحبت زیاد است برای من تنها این مهم است که راجع به چیزی صحبت کنیم همین وبس ..


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۰
heiroo com

کودکان خود را به صحبت کردن تشویق کنید

کودکان خود را به صحبت کردن تشویق کنید2

دراین سری از مقالات به مسایل مربوط به مراحل و سنین مختلفنوجوانی می پردازیم که از جمله ی آن صحبت کردن وایجاد ارتباط است :

بخش مهمی از تربیت فرزندان پایبند به اخلاق ، با ارتباط کلامی رابطه دارد . طرز صحبت ماست که نشان می دهد برای فرزندانمان تا چه اندازه احترام قایل هستیم . برای آموزش ارزشها، برای ایجاد درک بهتر ، آنطور که درست و نادرست را ازهم تمییز بدهند وبرای ابراز و مخابره پیام محبت خویش باید با فرزندانمان ارتباط کلامی ایجاد کنیم . برای تشویق استقلال وبرای راهنمایی و کنترل آنها به صحبت باهم نیازمندیم . بنابراین ، در هر سن و هر مرحله از رشد اخلاقی ارتباط اهمیت زیادی دارد . اگر ارتباط ما با فرزندانمان خوب باشد ، رابطه میان ما خوب می شود وآسانتر می توانیم پیامهای اخلاقی خود را به آنها مخابره کنیم . با بحث دربارهی مقولاتی چون مدرسه ، دوستان ، مسایل احساسی وغیره راحتتر می توانیم درباره مباحث اخلاقی احساسی صحبت کنیم .

در پژوهشی که اخیرا روی ۲۵۰ کودک ،۴ تا ۱۷ ساله، صورت گرفت ، معلوم شد که تقریبا همه آنها خواهان این بودند که با خانواده خود بیشتر صحبت کنند . و با این حال ، آنها هم که با فرزندانشان حرف می زدنند دایره صحبت هایشان به پرسشهایی چون «مدرسه چطور بود؟» محدود است که خود به خود جوابهای متعارفی مثل «بد نبود» را به دنبال دارد . سوال بسیاری از پدر و مادرها این است که : «چگونه فرزندم را به صحبت تشویق کنم؟» اگر موافقید موضوع را دقیق تر بررسی کنیم .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید


کودکان خود را به صحبت کردن تشویق کنید2

آغازگران صحبت

تشویق فرزندان به صحبت ، سیاست می خواهد .باید راه گشودن باب صحبت را بدانیم . مثلا تقاضای : «دوکار مهم امروزت را برایم تعریف کن.» اغلب بهتر از طرح موضوع به شکل : «بگو ببینم امروز در مدرسه چه کردی؟» کودک را به صحبت تشویق می کند . جواب پرسش اخیر می تواند «کاری نکردم» باشد و حال انکه با جمله قبلی چنین کاری نمی توان کرد .

برای تشویق بیشتر کودکان به چند مورد اشاره شده که مطالعه ی آن توصیه می شود :

  1. کار جالب یا کسل کننده امروزت را تعریف کن .
  2. امروز چه فکر یا چه احساس مخصوصی داشتی ؟
  3. چه اتفاق غیر منتظره ای برایت پیش آمد ؟
  4. (اگر فرزند شما به فکر فرو رفته) به چه چیزی فکر می کنی ؟
  5. می خواهی موضوع را با من در میان بگذاری ؟
  6. این روزها در سرت چه می گذرد ؟
  7. برای چند روز آینده چه برنامه ای داری ؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۳۳
heiroo com