استعداد های کودکان را با وقت گذاشتن برای آنها کشف کنید
استعداد های کودکان را با وقت
گذاشتن برای آنها کشف کنید ؛ در برخورد با استدلال طلبی کودک ، توجه بیش
ازحد به کنترل رفتار آنها درست نیست . یکی از بهترین راه های حرکت همگام با
رشد کودک در مرحله صفر ، صرف وقت کردن با او ولذت بردن از مصاحبت با اوست .
کار هایی بکنید که هم برای شما و
هم برای او لذت بخش باشد . صادقانه همبازی کودک شوید ، استعداد های کودکان
را کشف کنید ، با او روی زمین بخوابید و آنطور که او می خواهد بازی کنید و
با این رفتار اوقات خوشی برای خود و فرزندتان فراهم می آورید و در ضمن
خستگی روزانه هم از بین می رود .

تشویق و تحریک استعداد های کودکان در مرحله صفر
ضمن رعایت محدودیت های گذشته ،
کودک را با محدودیت های جدید آشنا کنید . نخستین و مهمترین راه رویارویی با
استعداد های کودکان در مرحله صفر ( کودک تا پنج ونیم سال )، تأکید بر
محدودیت های گذشته و آموزش محدودیتهای جدید ومورد نیاز است .
برای تعیین محدودیت برای کودکان
مرحله صفر به عمق افکار آنها نفوذ کنید . آنجا چه می گذرد ؟ در ذهن کودک
اوضاع و احوال دنیا مورد آزمایش و سوال قرار می گیرد . اینگونه استعداد های
کودکان را کشف کنید .
در اعماق وجود کودک سوالی مطرح است
: آیا می توانم در این جهان ، آنچه را می خواهم بدست آورم ؟ در مرحله صفر
کودک خیال می کند دنیا به همان شکل که خواسته اوست باید باشد . فراتر رفتن
از مرحله صفر مستلزم رد این نظریه است . کودک باید بفهمد که دنیا مکانی
نیست که او بتواند به همه خواسته هایش برسد ؛ باید بفهمد که دنیا نظم
وترتیبی دارد که ناگزیر از رعایت آن است و اگر رعایت نکند باید تاوانش را
بپردازد . این ها طی کردن مراحل کشف استعداد های کودکان است .
شخصا مشاوره ی هیروو ، والدینی را
دیده ایم که کودک به اصطلاح شیطون مرحله ی صفر را تحت هیچ محدودیتی قرار
نداده و در نتیجه کودکی مستبد و پرخاشگر روی دستشان مانده است .

مادری نگران بود که آیا فرزند چهارساله اش ، جانیار طبیعی است . این مادر رفتار های فرزندش را چنین توصیف می کرد :
- بد اخلاقی هنگام خواب و یا رفتن به کودکستان
- تقاضای کنار مادر بودن ، در همه اوقات ، حتی در وقت حمام کردن .
- امتناع از خوردن غذا در اوقات صرف صبحانه ، ناهار و شام و به جای آن اشتیاق به خوردن و آشامیدن بی موقع .
- توجه به پدر و بی توجهی به مادر
- رفتار فرشته گونه در حضور روان شناس
برای
مشاوره تلفنی و مستقیم با روانشناس متخصص نوجوانان در مورد روش های صحبت
کردن با نوجوانان و دیگر مساعل ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید
یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید
هماهنگ بودن والدین در تربیت و یافتن استعداد های کودکان
به تصدیق مادر ، نه او و نه شوهرش ،
هیچ کدام با جانیار سختگیر نبوده اند . هر گاه پدر کودک را به اصطلاح دعوا
می کرد مادر در مقام محبت به کودک حرفی می زد و هر وقت مادر از سر خشم تشر
می زد پدر درمقام استمالت
وارد می شد . هرگاه جانیار از رفتن به رختخواب خود و تنها خوابیدن امتناع
می ورزید ، پدر و مادر به او اجازه می دادند که با آنها بخوابد .
مادر جانیار می گفت
: که شیطنت فرزندش اخیرا بیشتر شده است . ریختن محتویات نمک و فلفل دان
روی زمین رستوران ، بد وبیراه گفتن به پشخدمت ها ، محبوس کردن خود در حمام و
لگد زدن به چانه ی عمو جان و کارهایی ازین قبیل از جمله رفتارهایی بود که
مادر جانیار به آنها اشاره کرد . آیا جانیار چهار ساله ی طبیعی بود ؟ بله ؛
مطمعنا طبیعی و سالم بود ، او با آزمودن دایم محدودیت های زندگی می خواست
بر محیط اجتماعی خود مسلط شود .
تنها اشکال کار جانیار این بود که
پدر ومادرش با پذیرفتن انواع سلطه جویی ها ، اورا با محدودیت های جدی زندگی
آشنا نکرده بودند ؛ و حال آنکه برای جانیار لازم بود که از ساختار توقعات و
انتظارات سایرین آگاه شود. اما پدر ومادر جانیار چه باید می کردند ؟ چطور
باید استعداد های کودکان خود را کشف کنند ؟
چهار توصیه ای که مشاوره ی هیروو برای آنها دارد می تواند به هر پدر ومادری که با رفتار کودک خود مساله دارد کمک کند :
پدر ومادر به طور خصوصی با هم صحبت کنید وفهرستی از رفتارهای نا
خوشایند جانیار تهیه نمایید . توجه داشته باشد که یکی از مشکلات عمده ی
والدین با هم مشورت نکردن است . مشورت کنید و استعداد های کودکان را کشف
کنید ،در نتیجه به توافق مشخص دراین زمینه ؛ که از فرزندان خود چه
انتظاراتی دارند نمی رسند .
برای هر رفتار ناپسند ضابطه و مجازاتی در نظر بگیرید . ضابطه و مجازات
باید منطقی باشد ؛ موضوع را به روشنی با جانیار در میان بگذارید و به او
بگویید که اگر خواسته شما را رعایت نکند،چه مجازاتی در انتظار اوست . برای
هر دلیل و ضابطه ای که در نظر می گیرید ، دلیل بیاورید . نمونه هایی از این
توصیه را در جدولی توضیح داده ایم . سعی کرده ایم که از نمونه های رفتاری
جانیار استفاده کنیم . در برخورد با سایر رفتارهای نامطلوب هم به همین
طریق می توانید عمل کنید .
با جانیار بنشینید وفهرست را مرور کنید . با این کار جانیار بی آنکه از
رفتار شما متعجب شود درجریان امر قرار می گیرد ؛ پیام شمارا دریافت کرده و
می فهمد که توقع رفتاری دیگری را از او دارید و اگر جواب مساعد ندهد ،
باید تاوانش را بپردازد . از او بخواهید ، در هر مورد ، قاعده ی مورد نظر و
دلیل آن را تکرار کند . با این سیاست فرزند شما دقیقا از توقعاتی که از او
دارید مطلع می شود .
قواعد مورد نظر را به اجرا بگذارید . جانیار مثل سایر هم سالانش ، سعی
خواهد کرد به هر ترتیب که شده از اجرای مقررات مورد نظر شما طفره برود .
احتمالا با تکرار هر خطا از شما فرصت دیگری بخواهد .
قاطعیت در اعمال مجازات تعیین شده
این جاست که قاطعیت به خرج دادن
اهمیت فراوان می یابد . توجه داشته باشید که با اعمال مجازات در اصل به
کودک کمک می کنید تا به حرفهایتان گوش کند . ممکن است ابتدا کمی ناراحت
شوید ، اما این ناراحتی موقتی است اما بزودی برطرف می شود .
مثلا ، به محض آنکه جانیار اسباب بازی هایش را به عمد می شکند ، منتظر شکستن اسباب بازی بعدی نشوید
، مجازات تعیین شده را فورا اجرا نمایید و یا مقررات مربوط به زمان خواب
را در نظر بگیرید . وقتی کودک را در رختخوابش می گذارید از او بخواهید
مقررات مربوط به خوابیدن و دلایل آن را به شما بگوید .
می توانید او را در یادآوری مقررات
کمک کنید بعد او را ببوسید بعد از اتاق بیرون بروید . اگر فریاد کشید و
سروصدا به راه انداخت ، طبق قراری که گذاشته اید با او رفتار کنید ( برای
جلوگیری از هراس احتمالی می توانید در اتاق او چراغ خوابی هم روشن کنید ) و
بی توجه به گریه وزاری از رفتن به اتاق او خودداری کنید . اگر مقررات را
طبق برنامه اجرا کنید و بر مواضع خود بایستید ، خواسته های شما را رعایت
خواهد کرد . حتی در این مسیر می توانید استعداد های کودکان را کشف کنید .
برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.
منبع : مشاوران هیروو