مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

تربیت جنسی کودکان

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۲ ب.ظ

تربیت جنسی کودکان


اصول تربیت جنسی کودکان چیست ؟

رفتار مناسب در مقابل سوالات جنسی کودکان چیست ؟


در میان بسیاری از کودکان کنجکاوی های جنسی وجود دارد  که کاملا طبیعی است . بهترین و نزدیکترین افرادی که می توانند  آگاهی لازم و کافی در اختیار کودکان قرار دهند والدین هستند . اگر والدین در پاسخ دادن به سوالات کودکان طفره بروند و یا کوتاهی کنند این منجر می شود که کودک کنجکاو ، پاسخ سوالات خود را از منابع نامتعبر بیابد . بنابراین نوع رفتار با کودکان در مقابل سوالات جنسی آنان و قانع کردن آن ها وظیفه ی خطیری است که بر عهده ی والدین است و بسیار اهمیت دارد .

همیشه با والدینی روبرو بوده ایم که از کنجکاوی های کودک خود در مورد مسائل جنسی آشفته و گیج بوده اند . این نکته را همیشه به این والدین یادآوری می کنیم که آنچه که باعث کنجکاوی کودک در مورد مسائل جنسی می شود با مفاهیمی که بزرگسالان از مسائل جنسی دارند ، کاملا متفاوت است پس نگران و اشفته نباشید و به جای آن اصول تربیت جنسی کودک را بهتر و کاربردی تر بیاموزید .

سن شکل گیری هویت جنسی کودکان :

معمولا کودکان در سنین دو تا چهار سالگی تمایز دختر و پسر بودن خود را درک می کنند و از سه تا هفت سالگی از روی پوشش این تمایز جنسیتی را بهتر درک خواهند کرد .

در میان کودکان دختران در سنین پایین تری نسبت به پسران به هویت جنسی خود پی میبرند . در مجموع عوامل متعددی در پیدایش هویت جنسی کودکان دخیل است که از میان انان می توان به عوامل فرهنگی ، خانوادگی ، اجتماعی و مذهبی اشاره کرد .

از رفتار های موثر در برخورد با کنجکاوی کودکان :

خودداری از خشونت و قهر کردن در هنگام سوال پرسیدن کودک در مورد مسائل جنسی

طرح سوال برای پاسخ دادن به سوالات کودک : + من چطوری بدنیا اومدم ؟ - خودت چی در موردش چی فکر میکنی ؟

اگر کودک دو یا سه ساله است سعی کنید که حواس او را از سوالش پرت کنید .

شرح مسائل جنسی مثلا از باب تولید مثل برای کودکان ده تا یازده سال به بالا

کنترل نامحسوس کودکان علی الخصوص در سنین چهار تا پنج سالگی ( کنترل بازی های آنها مثلا دکتر بازی )

حمام نکردن کودک با والد مخالف

در صورتی که رفتار نامناسب و یا کنجکاوی بیش از اندازه ی جنسی از کودک خود مشاهده کردید ضمن مطالعه ی سایت روانشناسی کودک با روانشناس متخصص کودک صحبت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .