مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

تاثیر قصه در کودکان

پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸ ق.ظ

نقش قصه گویی در سلامت روان کودک :

قصه و داستان کودک ، عاملی برای رشد زبان کودک است و به نوعی زندگی اجتماعی و فرهنگی ، رفتار ، اعتقادات را مشخص می کند . قصه گویی معمولا نیازها و خواسته های انسان را با زبان ساده بیان می کند .

متخصصان روانشناسی قصه گفتن را برای تکامل مغز لازم می دانند . قصه گویی زبان کودک را برای بیان کلمات صحیح  بهتر می کند و به شناسایی صدای والدین و راحت صحبت کردن کودک نقش دارد . کودکانی که اختلالهای رفتاری دارند در بیشتر مواقع مورد سرزنش و تنبیه قرار گرفته اند در معرض افسردگی قراردارند و قصه درمانی راهی برای درمان افسردگی و درمان اضطراب کودک است .

تاثیر قصه در کودکان :

کودکان از طریق داستانهای شادی آور باحقایقی آشنا می شوند و با الهام گیری از شخصیتهای قصه ، اعتماد به خود را افزایش می دهند .

وقتی کودکی قصه ای را می شنود یک چهره ای که برایش نفرت انگیز بوده را ممکن است دوست بدارد و اعتقاد به قصه به او جرئت می دهد که در نخستین برخورد با یک کودک ناشناس خود را کنار نکشد .

قصه گویی ، مهارت کلامی کودک را افزایش می دهد و در رشد زبان کودک تاثیر می گذارد .

همزمان که کودک کلمات و عبارات جدید یاد می گیرد با پیچیدگی های زبان نیز آشنا می شود . قصه گویی به کودک کمک می کند که طبق یک الگوی منظم نحوه تلفظ کلمات و عبارات را بیاموزد و مهارتهای شنیداری خود را افزایش دهد . قصه گویی باعث آرامش و تقویت حافظه کودک می شود.

اغلب کودکان عادت دارند کارها را از روی عادت یاد بگیرند بدان آن که اطلاعی درباره آن داشته باشند . قصه گویی باعث می شود کودک از آن چیزی که می شنود درک درستی داشته باشد و از آن در مهارتایفاینقش استفاده کند .

از طریق قصه گویی بسیاری از ارزشهای اخلاقی مثل : شجاعت ، نوع دوستی ، امیدواری و ... در کودک تقویت می شود .

بهترین شیوه برای گفتن قصه گویی این است که : بعد از گفتن هر قصه یا هنگام قصه گویی به کودک فرصت داده شود  فکر کند و درباره آن حرف بزند و نظر دهد و این از نظر عاطفی و عقلی برای کودک مفید است  .

خوب است که قصه ها ؛ سرگرم کننده باشد و قدرت و حس استقلال طلبی را در کودک ایجاد کند و باعث شکل گیری توانایی ذهنی ، تخیل فعال و خلاقیت کودک شود و نیازهای درونی او را جدی بگیرد و مهارت ایفای نقش را در او تقویت کند  .

مشاوره تلفنی :

در نظر داشته باشید که پرورشی که روح اطفال از راه گفتن داستان و قصه بدست می آورد بسیار زیاد است . جهت راهنمایی بیشتر و مشورت برای کمک به درمان افسردگی و درمان اضطراب کودک یا برای کمک به زبان کودک و آگهی یافتن از تاثیر قصه گویی در کودکان می توانید به مرکز مشاوره کودک یا مرکز تخصصی کودک و نوجوان مراجعه کنید و یا از طریق مشاوران تلفنی و آنلاین اطلاعاتی را بدست آورید .