مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

علت ضعف تحصیلی نوجوان

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

6علت ضعف تحصیلی نوجوان


علت ضعف تحصیلی نوجوان

علت ضعف تحصیلی نوجوان چیست ؟

در برابر ضعف تحصیلی نوجوان چه کار باید بکنیم ؟

اهمیت علاقه به درس چقدر در ضعف تحصیلی نوجوان تاثیرگذار است ؟

پیشتر در مقاله انجام دادن تکالیف مدرسه در مورد ضعف تحصیلی نوجوان و همینطور سهل انگاری او در انجام تکالیف مدرسه مطالب مفیدی خواندیم . در اینجا در ادامه ی مطالب قبل درباره ی علت ضعف تحصیلی نوجوان بیشتر صحبت خواهیم کرد .

 چه مفهومی را باید به نوجوانتان منتقل کنید ؟ بیشتر از همه ، به او بگویید که از او انتظار دارید در کلاس هایش بیشترین تلاش خود را بکند . اگر نمره های او عالی ( A ) شد ، خیلی خوب است . اگر علی رغم همه ی سعی و تلاش او ، نمره هایش ( c ) شد ، این هم عیبی ندارد او فرد کم ارزشی نیست ، و نباید برچسب یک فرد کم ارزش را به او بزنید .

 

 علت ضعف تحصیلی نوجوان 4

 

انگیزه دادن به نوجوان

 او را تشویق کنید هر چه قدر می تواند یاد بگیرد و تا جایی که می تواند نمره های بهتری کسب کند ، اما در عین حال به او یادآوری کنید که میزان عشق و تایید شما وابسته به میزان خوب بودن کارنامه ی او نیست .

اگر نوجوان شما تلاش زیادی می کند ، به شدت مطالعه می کند ، و وقتی که به او می گویید باید تا جایی که می تواند ، تلاش کند ، او می پذیرد ، در این صورت اهمیت ندارد که نهایتا چه نمره ای به دست بیاورد ، به هرحال ، به خاطر این تلاش باید به او پاداش بدهید .

مخصوصا اگر علی رغم این که تلاش زیادی انجام می دهد ، باز هم گرفتار کارهای مدرسه است ، به او نشان بدهید که قدردان این تلاش هستید و حمایت خودتان را از او ادامه بدهید . وقتی سعی و تلاش او را بدون در نظر گرفتن نتیجه ، تایید کنید ، اعتماد به نفس او را زیاد کرده اید و به او انگیزه داده اید که به تلاشش ادامه دهد .

 

علت ضعف تحصیلی نوجوان چیست ؟

 اگر در یک مورد فرزند شما نتوانست موفقیت بیشتری به دست بیاورد ، شما به عنوان پدر یا مادر او ، نباید ناامیدی خود را بروز دهید . بله ، ممکن است بچه های دیگر به نتایج بهتری دست پیدا کنند ، اما  « شما باید نوجوانتان را به خاطر همین که هست دوست داشته باشید » ، نه آن چه که شما آرزو داشته اید باشد و او را به همین شکلی که هست بپذیرید .

از طرف دیگر ، در مواقع خاصی لازم است که حد و مرزهایی تعیین کنید مثلا ، کارهای شلخته و نامنظمی را که از حد توانایی نوجوانتان پایین تر هستند ، نپذیرید .

اگر همیشه او نسبتا خوب ( B ) بوده ، ولی ناگهان تمام نمره های کارنامه ی او خیلی بد ( D ) شده اند ، باید بفهمید چرا .

آیا مسائلی شبیه به آن چه که در مقالات پیشین گفته شد ، از قبیل مسائل مربوط به دوستان یا مواد مخدر حواس او را پرت کرده اند ؟ سعی کنید  مشکل را پیدا و حل کنید و توجه او را مجددا به سمت تکالیف مدرسه اش برگردانید . برای دستیابی به موفقیت تحصیلی ، جنگ قدرت راه نیندازند .

به خاطر داشته باشید ، اگر نمره های نوجوانتان همیشه خیلی بد ( C ) بوده است ، ممکن است واقع بینانه این باشد که بپذیرید بیشترین نتیجه ای است که می توانید از او انتظارداشته باشید .

 

 

2علت ضعف تحصیلی نوجوان

 

این امر الزاما نشان دهنده ی تنبل یا احمق بودن او نیست . او باید در محدوده توانایی و استعدادش ، زندگی کند . و بیشتر از این نباید از او انتظار داشته باشید .


مناسب ترین مدرسه را انتخاب کنید 

در ضمن فراموش نکنید که مدارس تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و در بعضی مدارس انتظارات تحصیلی بالاترند . اگر در مناطق شهری زندگی می کنید ، ممکن است به مدارس متفاوتی دسترسی داشته باشید .

آن ها را به دقت بررسی کنید و بر اساس شهرت مدارس ، فلسفه ی آموزش و برنامه های تحصیلی ، هنری و ورزشی و توانایی آن ها برای رسیدگی به نیازهای تحصیلی خاص فرزند شما و سایر مسائل ، مناسب ترین مدرسه را برای فرزند خود ، انتخاب کنید .

اگر نوجوانتان در درس هایش مشکلی داشته باشد ، از معلم های او بخواهید که به شما کمک کنند تا توانایی های او را بررسی کنید و بفهمید در چه زمینه ای استعداد دارد .

وقتی در این زمینه اطلاعات درستی در اختیار داشته باشید ، می توانید به نوجوان کمک کنید تا در حال حاضر و در آینده ، اهدافی عملی برای خود انتخاب کند .

سعی کنید او را به سمت زمینه هایی هدایت کنید که در آن ها دارای بیشترین استعداد و توانایی درونی است. اگر او می تواند از دست هایش خوب استفاده کند ، پس شاید مشاغلی از قبیل تعمیر اتومبیل برای او مناسب تر باشد تا فیزیک دان بودن . و کار درست هم ، همین است .

 

علت ضعف تحصیلی نوجوان

 

اهمیت میل و علاقه در انجام هر کاری

در نظر داشته باشید که وقتی یک مشاور شغلی ، یک نوجوان را ارزیابی می کند ، در درجه ی اول به میل و علاقه ی فرد توجه می کند ، نه به موقعیت اجتماعی مشاغل و میزان درآمد آن ها .

اگر نوجوان شما وارد شغلی شود که میل و علاقه کمی به آن دارد ، فشار روانی زیادی به او تحمیل می شود و حتی ممکن است سلامت جسمی و روانی او را تخریب کند . پس برای این که بر جسم و روح فرزند خود صدمه نزنید ، مطمئن شوید او درک کرده است که آن چه شما از او می خواهید ، رسیدن به هدف هایی است که قابل دسترس و مورد علاقه خود او هستند .

در ضمن ، چند دقیقه ای به تامل در مورد خودتان و اهداف و تجربیات تحصیلی تان بپردازید . از خودتان بپرسید : اهداف تحصیلی من چه بوده اند ؟ آیا به آن ها رسیده ام ؟

این رسیدن ( یا نرسیدن ) به هدف ها چه تاثیری روی برخورد من با تکالیف مدرسه ی فرزندم دارد ؟ آیا هدف هایی که من برای نوجوانم تعیین کرده ام ، به خاطر او هستند یا خودم ؟ آیا نوجوانم همین هدف ها را انتخاب کرده است یا اهداف متفاوتی دارد ؟

 

مشاوره تلفنی

مقاله علت ضعف تحصیلی نوجوان ادامه دارد . مشاوران متخصص هیروو بیشتر در این مورد با شما صحبت خواهند کرد . ضمن اینکه شما میتوانید هرگونه مشکل تحصیلی فرزندتان را با متخصصان و مشاوران هیروو در میان بگذارید فقط کافی است از طریق تلفن ثابت بدون پیش شماره با شماره تلفن ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس گرفته و از خدمات مشاوره تلفنی بهرمند شوید .


یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.


مشاوره روانشناسی تلفنی


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو