مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

چگونه دستور دهیم تا اجرا شود ؟

سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

4چگونه دستور دهیم

چگونه دستور دهیم تا اجرا شود ؟

چگونه دستور دهیم ؟
چگونه دستور دهیم تا اجرا شود ؟
روش های صحیح دستور دادن کدام است ؟

والدین برای آموزش و مراقبت از فرزندانشان ، گاهی از فرمان یا دستور استفاده می کنند ؛ ولی دستور دادن ، روش هایی دارد که باعث اجرای دستور توسط طرف مقابل می شود . اگر روش صحیح دستور دادن را رعایت نکنیم ، حتی اگر دستورمان به نفع طرف مقابل باشد ، اجرا نمی شود .

 

1چگونه دستور دهیم


روش های صحیح دستور دادن

همیشه به کودکتان دستور صریح ندهید : اگر کودک پیوسته امر و نهی بشنود ، نمی توان توقع داشت که همه ی آن ها را اجرا کند . پس در طول روز فقط چند دستور صریح بدهید . برای مثال ، نمی توان قاطع دستور داد که همین الان برو بخواب . از دستورهای قاطع و صریح برای مواقعی که خطری کودک را تهدید می کند ، استفاده کنید . مثلا موقع عبور از خیابان بگویید : ایست .


پیشنهاد جایگزین

 وقتی کودک در حال انجام کاری است ، مثلا روی مبل می پرد و از آن لذت می برد ، اگر مادر ۲۰ بار هم بگوید نپر . فایده ای ندارد . پس چه باید کرد؟

مادر به جای آن باید بازی مناسبی را به بچه پیشنهاد کند که همان لذت را به کودک بدهد . برای مثال بگوید : بیا روی بالش ها بپر ؛ یا بیا باهم بازی گرگی کنیم .

در جایگزینی اگر کودک مشغول بازی حرکتی – هیجانی است ، باید پیشنهادی که می دهید هم حرکتی – هیجانی باشد اگر به جای یک بازی پر جنب و جوش بگوییم بیا بنشین رنگ آمیزی کن ، کودک در آن لحظه هرگز حاضر نیست آن لذت و هیجان را رها کند و سراغ رنگ آمیزی بیاید .


زمان مناسب دستور

وقتی کودک مشغول کاری است ، مثلا کارتون تماشا می کند ، به او بگویید وقتی کارت تمام شد ، یا وقتی کارتون تمام شد ، برو مشق هایت را بنویس . در این موقع ممکن است ، برود ؛ ولی اگر بگویید تلوزیون را خاموش کن و مشق هایت را بنویس ، نه تنها دستور اجرا نمی شود ، کودک ، داشتن پشتکار و اتمام کارها را یاد نمی گیرد . پس به نوع فعالیت های کودک بها دهید .

مسابقه : بجای دستور دادن آن کار را بصورت مسابقه اجرا کنید .

مثلا بجای گفتن برو دستشویی ، بگویید : هر کسی زودتر به در دستشویی برسد او اول دستشویی می رود .

 

 

چگونه دستور دهیم


برای کودک حق انتخاب قائل شوید

برای این کار ، ۲ حق انتخاب در نظر بگیرید و به جای دستور دادن به او ، بگویید : اول دستشویی می روی ، بعد مسواک می زنی ؛ یا اول مسواک می زنی ، سپس دستشویی می روی .

بعد مسواک می زنی ؛ یا اول مسواک می زنی ، سپس دستشویی می روی .

در این روش ، شما به کودک گفته اید که مسواک بزن و دستشویی برو . در عین حال ، کودک خودش انتخاب کرده که کدام کار را اول و کدام را دوم انجام دهد ، و هر دو را اجرا می کند . دستوری هم در کار نبوده است .


گاهی به جای دستور دادن ، پرسشگر باشیم :

برای مثال ، بپرسیم : عزیزم ، جوراب هایت را پوشیدی ؟ عزیزم ، غذایت را خوردی ؟


گاهی وضع موجود را برای کودکتان توصیف کنید

برای مثال : عزیزم ، چراغ اتاقت روشن است ! پسرم ، کیفت جلوی در است !

چه کاری بکن : بجای گفتن چه کاری نکن بگویید چه کاری بکن . مثلا بجای دادن نزن بگویید آرام حرف بزن .

 

مشاوره تلفنی

یکی از موضوعات مهم در تربیت فرزندان و برنامه های فرزند پروری ، روش صحیح دستور دادن به کودک است به طوری که کودک آن را به خوبی درک کرده و اجرا کند . دستورهایی که به کودک داده می شود و اجرا نمی شود بدون شک در نحوه ی گفتن خواسته ی والدین به کودک یا همان دستور دادن اشکالاتی وجود دارد . 

برای اینکه با اصول دقیق و درست دستور دادن به کودک آشنا شوید و پاسخ سوال چگونه دستور دهیم را بیابید کافیست با شماره گیری ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ از طریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره تماس گرفته و با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک ، نوجوان و خانواده در مرکز مشاوران هیروو صحبت کنید و از خدمات مشاوره بهره مند شوید .


یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.


 تکرار قسمت مهم : وقتی چیزی را به کودک تذکر می دهیم ، قسمت مهم جمله را از او بپرسیم و او تکرار کند تا در ذهنش بماند . در این روش ، ما دستور نداده ایم ؛ بلکه با هم به این نتیجه رسیده ایم . برای مثال ، می گوییم : ساعت ۵ به پارک می روی . ساعت چند ؟

 

چگونه دستور دهیم 4

 

ارائه جایگزین

 وقتی کودک به شی ء خطرناکی مثل چاقو دست می زند ، اگر به او بگویید : بده ، مطمئنا نمی دهد ، و حتی شروع به دویدن هم می کند .

مادر هوشیار باید یک شی ء جایگزین مثل چاقوی پلاستیکی بیاورد و بگوید ” بیا این را بگیر . با گرفتن آن ، کودک دیگر حاضر است چاقو را به مادر بدهد .

گاهی به جای دستور دادن ، احساس شخصی مان را بیان کنیم .

برای مثال ، می گوییم : مامان و بابا دوست ندارند دخترشان مریض بشود ؛ پس لباس هایت را بپوش .


روانشناس غیرحضوری


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو