مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

نشانه های بلوغ

پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

نشانه-های-بلوغ-4

نشانه های بلوغ

  1. نشانه های بلوغ به چه صورت است ؟
  2. در چه سنی نشانه های بلوغ رخ می دهند ؟
  3. نشانه های بلوغ در دختران و پسران چه تفاوتی باهم دارند ؟

نشانه های بلوغ در فرزند شما به مروز و با رشد طبیعی به وجود می آید . فرزند شما دیگر بچه نیست و برای خودش تبدیل به یک نوجوان شده است !

ممکن است باورش برای شما سخت باشد ؛ خاطرات کودکی او هنوز جلوی چشمان شما هستند : نوزاد تازه متولد شده را از بیمارستان به خانه آوردید . برایش لالایی می گفتند…آیا او را بغل می کردید و راه می رفتید تا خوابش ببرد ؟  انگار همین یک لحظه قبل بود که اولین قدمش را برداشت ، نه ؟ به یاد دارید زمانی را که وارد مهدکودک و کلاس آمادگی شد ؟ یا موقعی که برای اولین بار توانست کتاب بخواند ؟

 

3نشانه های بلوغ

 

هرکدام از این حوادث یک نشانه ی مهم از رشد کودک شما به شمار می رفتند ، اما در خلال دوره ی نوجوانی هیچ مدرک به خصوص دیگری وجود ندارد که نشان دهنده حرکت و رشد نوجوان برای تبدیل شدن به یک انسان بالغ باشد . سرعت رشد در دوره ی نوجوانی از بقیه ی سال های عمر به غیر از سال اول زندگی بیشتر است .

این طور به نظر می رسد که فرزندتان در طی شبانه روز ، از یک بچه به یک آدم بالغ تبدیل می شود ، و قدش به اندازه ی شما یا حتی بلند تر می شود .


نشانه های بلوغ در دختر ها و پسر ها

نشانه های بلوغ 1


موی زاید در صورت پسرها می روید و عضلانی می شوند ، دخترها ، شکل زنانه پیدا می کنند . از نظر بیشتر پدر و مادر ها ، این حوادث خیلی سریع اتفاق می افتند .

 

واژه بلوغ در فرهنگ های لغت این گونه تعریف می شود : حالتی از رشد جسمی که در طی آن ، فرد قادر می شود تولید مثل کند و بچه به وجود بیاورد ، اما به این سادگی هم نیست .

برای این که متوجه میزان تغییرات شگفت انگیز این دوره بشوید ، می توان میزان رشد را از اول تولد تا اول بلوغ با رشدی که درخلال رخ می دهد ، مقایسه کرد .

بعد از سنین دو الی سه سالگی ، سالانه حدود دو کیلوگرم به وزن و حدود پنج سانتی متر به یک کودک اضافه می شود .

این سرعت رشد می کند تقریبا تا زمان بلوغ ثابت می ماند وقتی کودک به سن بلوغ وارد می شود ، میزان تغییرات بسیار زیاد و سرعت رشد حدود دو برابر زمان کودکی می شود .

چه عاملی موجب شروع این جهش رشدی می شود ؟

علت آن هنوز به طور دقیق و کامل معلوم نشده است .  به هرحال همان طوری که شما ممکن است در فامیل خودتان هم دیده باشید ، زمان شروع این رشد و سرعت آن ، از این فرد به فرد دیگر بسیار متفاوت است .

زمان سرعت رشد بر اساس برنامه های وارثتی که هر فردی به ارث می برد ، تعیین می شود ، و همچنین تحت تاثیر نحوه ی نگرش و برخورد او با دنیای اطراف قرار می گیرند .

با وجود اینکه رشد جسمی مهم است ، اما تنها یک جنبه از بلوغ را تشکیل می دهد . چند نوع مختلف تغییر و تحول در خلال دوره ی بلوغ رخ می دهد .

برای مثال تکامل روانی و اجتماعی هم در این دوره رخ می دهد ، مهارت های فکری نیز به همین ترتیب رشد می کنند و شکل می گیرند .

در مدتی که این فرایند ها انجام می شوند ، ممکن است روی هم دیگر تاثیر بگذارند ؛ بعضی وقت ها باعث تسریع هم دیگر می شوند و گاهی اوقات هم ، وجود ایراد در یکی از آن ها ، باعث آهسته شدن سرعت رشد بقیه می شود .


نشانه های بلوغ 5


اما به هرحال ، رشد جسمی بیشتر از بقیه موارد توجه را به خود معطوف می کند . در قرن اخیر ، افراد هر نسل به طور متوسط از نسل های قبلی بلند قد ترشده اند ، و دختر ها و پسر ها در سنین های پایین تری بالغ می شوند .

برای مثال ، امروز سن قاعدگی عادت ماهیانه برای دخترها زودتر از گذشته شده است امروزه ، این سن به طور متوسط ۱۲سالگی است . علت این تغییرات چیست ؟


نقش مشاوره تلفنی در پذیرش نشانه های بلوغ به نوجوان

با توجه به اینکه پس از گذارندن دوره ی بلوغ و یا در حین گذار این مرحله ، کودک ممکن است با نشانه های بلوغ و به همراه آن اتفاقاتی که در بدنش رخ می دهد احساس غریبگی کند و حتی منجر به انزوا و افسردگی او شود ، مشاوره تلفنی می تواند کمک کننده باشد ؛

به این ترتیب که شما می توانید به کمک راهنمایی ها و راهکار های متخصصان و مشاوران دانای مرکز مشاوران هیروو کودک خود را از خطرات و آسیب هایی که دوره ی بلوغ ممکن است برای او بوجود آورد ، محفوظ بدارید ؛

فقط کافیست با شماره گیری ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ از طریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره تماس حاصل فرمایید و از خدمات مشاوره بهره مند گردید .


یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.


تاثیر وضعیت تغذیه و بهداشت بر نشانه های بلوغ

بهترشدن وضعیت تغذیه ، بهداشت و شرایط محیط بیشترین اهمیت را دارند ، اما با این حال ، ممکن است عوامل دیگری هم وجود داشته باشند که هنوز محققان به وجود آن ها پی نبرده اند .

فرقی ندارد که سرعت رشد فرزند شما کند یا تند باشد ، به هر حال شما از نگاه کردن حرکت او در مراحل مختلف زندگی ، از جمله نوجوانی ، لذت می برید .

با وجود این ، برای خود نوجوانان این زمان دوره ی مشکلی به شمار می رود . اگر قبول ندارید به یاد بیاورید که خود شما در دوره ی نوجوانی چگونه با تغییرات سریع بدن باش سرکله می زدید .

احتمالا خیلی وقتا احساس بی ریخت بودن و شرم وخجالت به شما دست می داده است . ممکن است نوجوانان شما اکنون همین احساسات را داشته باشند .


نشانه های بلوغ9


تغییرات فیریکی هنگام بلوغ

وقتی یک استخوان های یک پسر نوجوان به طور ناگهانی آنقدر دراز می شود ، که خودش هم نمی داند با آن ها چه کار باید کند ، حالت طنز آمیز و خنده داری به نظر می رسد ؛ به طوری که ممکن است شما هم نتوانید جلوی خودتان را بگیرید .

یا وقتی که صدای او دورگه می شود ، ممکن است برای دیگران بامزه باشد ، اما این امور برای خود او باعث نگرانی و شرمندگی می شوند .

همین طور ، وقتی که طرز تفکر او دست خوش تغییراتی می شود و نحوه ی رفتار و ارتباطات او با دیگران تغییر می کند ، ممکن است برای شما جذاب باشد ، اما شاید برای خود او درک مسایل مشکل باشد .


مشاوره کودک تلفنی


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو