مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

  • هدف نوجوان از بدرفتاری چیست ؟
  • برای مهار کردن بدرفتاری های نوجوانان چه کار باید بکنیم ؟

پاسخ به سوالات فوق محور مقاله ی پیش روی شماست .

نوجوانان یک هدف اساسی دارند :

احساس تعلق پیدا کردن . آنان ممکن است برای پیدا کردن احساس تعلق ، رفتاری مثبت یا رفتاری منفی ( بدرفتاری ) در پیش بگیرند .

یک روان پزشک مشهور ، کشف کرد بچه ها وقتی بدرفتاری می کنند که دلسردند . این امر هم شامل بچه های کوچک تر می شود و هم نوجوانان .

 

چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

 

آنان می خواهند احساس تعلق پیدا کنند ؛ اما نمی دانند که از طرق مفید هم می توانند این کار را انجام بدهند ، بنابراین بدرفتاری نشان می دهند . کودکان و نوجوانان از چهار راه معمول سعی دارند احساس تعلق پیدا کنند .
هر یک از این راه ها به نوعی بدرفتاری است . این راه ها را چهار هدف بدرفتاری می نامند .

طرح این سوال که چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟ و درک این هدف ها به شما کمک می کند تا هنگام بدرفتاری نوجوانتان بدانید چه می خواهد ، و او را در جهت رفتارهای مثبت راهنمایی کنید .

هدف نوجوانان از بدرفتاری

هدف نوجوانان از بدرفتاری عبارت است از :

  • جلب توجه
  • قدرت طلبی
  • انتقام جویی
  • تظاهر به بی کفایتی

تشخیص هدف نوجوان

قبل از آن که نوجوانتان را راهنمایی کنید ، باید بدانید او با رفتارش چه هدفی را دنبال می کند . برای تشخیص این موضوع ، به سرنخ های زیر توجه کنید :

  1. وقتی که او بدرفتاری می کند ، شما چه احساسی دارید ؟
  2. در برابر بدرفتاری او چه می کنید ؟
  3. واکنش نوجوانتان به آن چه انجام می دهید ، چیست ؟

دراین سری از مقالات می خواهیم بدانیم چگونه باید هدف از بدرفتاری را تشخیص داد ، چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟ . در این جا به دو مورد از اهداف بدرفتاری نوجوان می پردازیم .


1چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

 

سپس نگاه دقیق تری به قصد و نیت بدرفتاری نوجوانان می اندازیم وبعد از آن اقدامی را که باید در برابر این بدرفتاری انجام دهیم بررسی می کنیم .


چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

جلب توجه

کودکان در  هر سنی نیاز به جلب توجه دارند . این قصد در نوجوانان بیش از دیگران به چشم می خورد . اگر نوجوانان نتوانند به طرق مفید جلب توجه کنند ، به ناچار آن را با بدرفتاری ابراز می کنند .

نوجوانی که برای جلب توجه ، بدرفتاری را انتخاب می کند ، می خواهد والدینش را آزار دهد . پدر و مادر پا پیش می گذارند که رفتار اشتباه او را تصحیح کنند . در این صورت نوجوان توجه والدینش را جلب کرده است .

برای کوتاه مدت ممکن است روش خوبی باشد ؛ اما طولی نمی کشد که نوجوان بدرفتاری را تکرارمی کند یا راه دیگری برای جلب توجه والدین می یابد .

بعضی مواقع نوجوانان بی سر و صدا جلب توجه می کنند . ممکن است هیچ کاری انجام ندهند و این طور به نظر آید که در انتظار نشسته اند . این نوعی جلب توجه ایستا است .


جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

قدرت طلبی

بسیاری از نوجوانان به دنبال قدرت طلبی اند . هدف آن ها این است که به والدینشان بگویند : نمی توانید مرا درست کنید ! یا بهتر است کاری را بکنید که من می خواهم ! او ممکن است فریاد بکشد ، یا با پدر و مادرش دعوا کند یا مقررات را زیر پا بگذارد . از این طریق است که می تواند استقلالش را نشان دهد .


در اینجا نمونه ای از پاسخ به این سوال که چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند را با هم میخوانیم :

چهارشنبه شب است . مادر ملیکا سر کار است .  ناپدری اش ، در جلسه ای شرکت دارد . ملیکا می داند که وقتی مادر و پدرش خانه نیستند ، حق ندارد دوستانش را به خانه بیاورد .

هفته ی پیش که دوستانش به منزل او آمدند ناپدریش از او خواست که دیگر این عمل را تکرار نکند . اما ملیکا  وقتی دو نفر از دوستانش دم در خانه آمدند ، آن ها را آورد تو .

 

5چرا نوجوانان بدرفتاری می کنند ؟

 

ناپدری اش به خانه آمد و دید که دو نفر از دوستان ملیکا آن جا هستند . عصبانی شد و با صدای بلند گفت : تو قانون این خانه را می دانی که در غیاب مامانت و من دوستانت نباید بیایند اینجا ! ملیکا فریاد کشید : ما داریم تلویزیون نگاه می کنیم ! و چیزی را هم به هم نریختیم !  ناپدری گفت : بسیار ، خب ، منظورم این است که بهتر است دیگر پیش نیاید .

وقتی که نوجوانی در طلب قدرت است . والدین عصبانی می شوند . اگر والدین دعوا راه بیندازند ، نوجوان هم دعوا می کند . اگر والدین تسلیم شوند ، نوجوان در این زور آزمایی برنده می شود و بدرفتاری را خاتمه می دهد .


انتخاب دوست برای نوجوان

انتخاب دوست ، مسئله ی مشترک نوجوانان و والدین است که به زور آزمایی بین آن ها تبدیل می شود . والدین معمولا دوستان فرزند نوجوانشان را دوست ندارند و سعی دارند نوجوانشان را به انتخاب دوستان دیگری ترغیب کنند .

گاهی نیز ممکن است نوجوان کاری را که والدین از او می خواهند ، انجام دهد ؛ اما خیلی کند یا شلخته کار می کند . این نوعی قدرت طلبی ایستا هست . به این ترتیب نوجوان بدون کلام می گوید : شما می توانید مرا مجبور به این کار کنید ، اما من کار خودم را می کنم . شما نمی توانید مرا وادار کنید که موافق میل شما عمل کنم .

در ادامه دیگر اهداف بدرفتاری نوجوان که شامل : انتقام جویی – تظاهر به بی کفایتی است را بررسی میکنیم . با ما همراه باشید .

 

مشاوره روانشناسی

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو