مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

روانشناسی ، مشاوره و درمان حوزه خانواده و کودکان

مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

سوال پرسیدن از کودکان مساله ای بسیار حساس و مهم

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ
سوال پرسیدن از کودکان 3

  سوال پرسیدن از کودکان مساله ای بسیار حساس و مهم

سوال پرسیدن از کودکان ، مساله بسیار مهمی است . حتی ما بزرگترها هم با توجه به طرز و شکل سوال واکنش نشان می دهیم . جمله پرسشی « چکار داری می کنی » را به انواع مختلفی می توانیم به زبان آوریم که مسلما برحسب مورد ، واکنش های متفاوتی را به دنبال خواهد داشت .

سوال پرسیدن از کودکان 2

موضوعی است که در مورد بچه ها هم صدق می کند . در مورد سوال پرسیدن از کودکان برای به حداکثر رساندن واکنش مثبت ، توجه شما را به چند نکته جلب می کنیم .

  • صدایتان را در حد طبیعی و حتی پایین تر از آن نگه دارید .
  • محترمانه صحبت کنید و از هرنوع دستور و امر و نهی و تهدید خودداری کنید .
  • در هر زمان ، بیش از یک سوال مطرح نکنید . اغلب مشاهده می شود که بزرگتر ها بی توجه به این نکته چند سوال را پشت سر هم و بطور هم زمان مطرح می کنند که می تواند کودک را گیج کند .

 

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و نوجوان  مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

استفاده از سوال حتی وقتی قاعده ی مشخصی از قبل وضع نشده است ؛

سوال پرسیدن از کودکان 1

لزوما برای همه ی مسایل ، قاعده ی از قبل مشخصی وجود ندارد . دراین شرایط چگونه می توانید برای مقوله ی  سوال پرسیدن از کودکان  همکاری فرزند خود را جلب کنید .

با طرح سوال به کودک تفهیم کنید که همکاری به سود اوست .

فرض کنیم که کودک ۵ ساله خود را به زمین بازی برده اید و حالا موقع مراجعت است . طرح سوال پرسیدن از کودکان را بکار ببرید ؛ کودک شما می گوید : « نمی خواهم بیایم » و شما توضیح می دهید که دیر شده و از آن گذشته خیلی وقت است که با او در زمین بازی هستید . فرزند شما در مقام اعتراض می گوید : « خیلی وقت است که به زمین بازی نیامده ایم . در خانه حوصله ام سر می رود . » با شنیدن این حرف عصبانی می شوید . دست او را می گیرید و محکم می گویید : « وقت رفتن به خانه است . » کودک با واکنش شما گریه اش به هوا میرود و شما پیش خود می گویید : « حوصله داشتی به زمین بازی آمدی؟ »

اما با طرح سوال پرسیدن از کودکان می توانید از این سرانجام نجات یابید . باید طوری با او صحبت کنید که بفهمد اگر با شما راه نیاید به ضرر خودش کار کرده است :

  • پدر : ( در حالی که خم شده و با لحن محکم ، اما آرام صحبت می کند ) « به نظر تو اگر موقع برگشتن به خانه گریه کنی و سر وصدایت را بالا ببری ، دفعه بعد که بخواهی به زمین بروی ، من قبول می کنم ؟ »
  • کودک : « نه . »
  • پدر : « پس حالا چه باید بکنی ؟ »
  • کودک : « با شما بیایم . »
  • پدر : « بله کاملا حق با توست . من هم قول می دهم که باز هم تورا به زمین بازی بیاورم . ».

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو